Louise Hindsgavls arbejde associeres ofte med nyfortolkninger af porcelænsfigurer. På det seneste har hun dog bevæget sig ind på stentøjets domæne og i den forbindelse undersøgt glaseringens mange muligheder.
Feb. 2022
Mit nye arbejde med stentøj som materiale viste jeg i december 2021 på en soloudstilling på Hans Alf Gallery.
Tidligere har jeg lavet en lille serie figurer for Kähler, og en af disse indgår i Holmegaard Værks faste samling. Netop dette link til Holmegaard Værk samt mine øvrige arbejder har ført til, at Holmegaard Værk har inviteret mig til at lave en stor udstilling i deres særudstillingssal på 600 m2. Jeg kalder udstillingen “De Udvalgte”, da afsættet for den primære del af udstillingen er dialoger med værker, indlånt fra 6 omkringliggende slotte og herregårde; Gavnø, Gisselfeldt, Broksø, Holmegaard, Nysø (Thorvaldsen-samlingen) og Petersgaard.
Baseret på besøg og interviews har jeg indlånt et værk fra hvert sted. Mit dialogværk sætter det så ind i en nutidig kontekst gennem den diskussion, jeg vælger at sætte fokus på. De seks dialogværker er af en størrelsesorden, der sætter min kunnen på prøve, og, for de flestes vedkommende, af installationskarakter.
På Statens Værksteder for Kunst arbejder jeg med dialogværket med reference til Broksø gods. Det er det hidtil største værk, jeg har bygget i stentøjsler, med reference til et legemes stort portræt af bygmesteren, der hænger i hovedbygningen. Jeg har valgt en kvindelig pendant, Frederikke Post, som omdrejningspunkt for værket.