Møbeldesigner Jonas Lyndby Jensens seneste ophold på SVK har rødder i et tidligere ophold i 2015, hvor han udviklede designet Water Lily. Et lille møbel med en kravedetalje, der giver associationer til et åkandeblad og kan fungere som både taburet og sidebord. Designet er nu i produktion hos den slovenske producent Mitja, der har vist så stor interesse i kravedetaljen, at prototyper på fire nye selvstændige møbler med udgangspunkt i selvsamme detalje for nylig blev til i træværkstedet.
Som en videreudvikling af et tidligere design er de nye møbler resultatet af en inspirationsproces snarere end et direkte designobjekt. Med udgangspunkt i sine tidligere arbejder og forskellige inspirationer, har Jonas Lyndby Jensen med skitsebog og blyant overført kravedetaljen til nye møbelkategorier. Og de er ikke tilfældige, men nøje udtænkt i forhold til, hvilken funktionel dimension detaljen tilføjer. Møbelserien består af et arbejdsbord, et entrémøbel, en bænk og et spejl, hvor det lille buk af kanterne, foruden dets æstetiske udtryk, tilføjer en funktion:
”I dette projekt har det været en interesse for en detalje, som er vokset og så har bredt sig til de kategorier, hvor den giver mening. Den giver for eksempel ikke mening at lave i et spisebord. Der har man ikke brug for en kant – tværtimod ville den være i vejen – så der er nogle møbelkategorier, hvor jeg ikke ville lave den. I det her tilfælde gav det mening at tage den videre til et arbejdsbord, en bænk, et opbevaringsmøbel og så et spejl, fordi kraven her kan bruges som en lille – meget lille – hylde.”
En gammel idé
Ideen til møbeldetaljen opstod egentlig for 10 år siden, men fordi hans tekniske begrænsninger på dette tidspunkt ikke ville have givet ham et tilfredsstillende resultat, blev den lagt på hylden. Det var således først i 2015, at Jonas Lyndby Jensen igen tog ideen op og forsøgte sig med den i et selvstændigt møbel, som nu er blevet til fire nye.
Selve kravedetaljen er fremstillet med CNC-fræser, som muliggør en præcis bearbejdning af træet og ligeledes letter arbejdsprocessen. For som han påpeger, er kravedetaljen mulig at lave i hånden, men vil være et meget krævende håndarbejde.
Den organiske og svungne form
Jonas Lyndby Jensen er generelt optaget af den organiske og svungne form, og møbelseriens karakteristiske dna er ingen undtagelse. Detaljen tager afsæt i hans interesse i at blødgøre hårdt materiale og derigennem give møblet en organisk form, der samtidig tilføjer en egentlig funktion. Her spiller træet en særlig rolle, for han mener ikke, at han ville kunne opnå samme blødhedsudtryk ved at anvende et hårdt plastikmateriale eller metal:
”De fleste af mine ting har udgangspunkt i materialet træ. Det er det, jeg er stærkest i, og det er det, der giver mening i de ting, jeg bevæger mig i. Når man kan bruge den detalje til at få skabt en illusion af, at træet er bevægeligt, bliver det mere interessant. Alt kan jo formes i plastik, og så er det ikke lige så spændende at se på.”
Alle fire prototyper er udformet i egetræ. Det er de dels fordi, det er mest praktisk at lave flere produkter i samme materiale, når det handler om prototyper, dels fordi Jonas Lyndby Jensen synes, at eg kan noget helt særligt:
”Her får du rigtig mange facetter af materialet vist. Hvis du brugte en mere jævn træsort, som ask eller bøg, ville der ikke komme ligeså meget spil i detaljen. Jeg holdt fast i eg, for når jeg olierer det, får jeg rigtig mange flotte farver, og der er nogle stråler i eg, som jeg synes fremhæver den detalje. De kaldes marvstråler og er særlige for eg, da de går på tværs af årringene.”
Inspireret af dansk møbeldesigns guldalder
For Jonas Lyndby Jensen er det designet og formen, der er det vigtige. Han er funktionalist og arbejder ikke med ornamentik og pynt. Tingene skal have en mening. At han finder stor inspiration i 50’erne og 60’ernes møbeldesign fornægter sig således heller ikke. Hans fokus på det gode, solide håndværk og hans interesse i, at æstetik og funktion går op i en højere enhed, trækker klare spor til de danske møbelklassikere.
”I mine arbejder refererer jeg rigtig meget til de forbilleder, jeg har. Dansk møbeldesigns guldalder er dem, jeg altid har fundet både inspiration og glæde i. Og været forbandet på, fordi det også er dem, jeg slås med. Men jeg har altid forsøgt at blive i den verden, fordi jeg synes, at jeg med den teknologiske udvikling og de nye materialer, som findes i dag har nogle muligheder, som de ikke havde dengang i 50-60’erne. Det er min tråd i mit virke; at videreudvikle det klassiske snedkermøbel.”
De to nederste billeder er taget af fotograf Hanne Fuglbjerg.
Skrevet af Cecilie Aaby