Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Tekstildesigner, Janne Wendt, arbejder på at skabe en eksakt kopi af Lin Utzons uldgardiner fra 1975. Gardinerne skal hænge i Bagsværd Kirke i stedet for de nu slidte originaler.

Janne Wendt er blevet udvalgt af menighedsrådet i Bagsværd Kirke til at genoptrykke Lin Utzons uldgardiner. Hun påbegyndte allerede arbejdet i 2015 ved Farvelaboratoriet på SVK, hvor hun fandt frem til de rette farvenuancer i de originale tryk. Under sit nuværende ophold i Tekstilværkstedet har Janne koncentreret sin indsats om det serigrafiske tryk.

Forberedelse af trykkerammen
Gardinerne er trykt i fem forskellige mønstre, hvoraf Janne i denne omgang arbejder med de to af dem; henholdsvis ’Markens Liljer’ og ’Solen’. Janne fremstiller kalker af mønstrene og forsøger at ramme den originale streg så nøjagtigt som muligt. Lin Utzon har frembragt sine mønstre ved at rive i papir, og Janne går således efter en ujævn, afreven streg. Kalkerne scanner hun ind på computeren, så hun kan bearbejde mønstrene digitalt. Herved opnår Janne fuldkommen præcision, så afstanden mellem mønstrene og kanten af rapporten er den samme i begge sider. Hun printer dem efterfølgende i sort på gennemsigtig film. Herefter rakler hun en lysfølsom emulsion op på en serigrafisk ramme, placerer filmen på rammen og belyser den. Således påføres det ønskede mønster rammens polyestervæv.

Tryk i rapport
Janne benytter trykkebordet til at frembringe de meget præcise tryk i rapport. Gardinerne trykkes på en lærredsvævet, filtet engelsk uld i en bredde på 150 cm. Hun bruger tekstilfarver, der består af pigmenter, som hun blander op i en vandopløselig alginat fortykkelse. Farven har en sur pH-værdi og skal kunne vaskes ud af tekstilet igen. Janne bruger en algetype eller johannesbrød, som opløses i vand. Når hun trykker i rapport arbejder hun med én farve ad gangen og lader trykket tørre, før hun påfører et nyt. Efterfølgende damper hun tekstilet i 25 minutter, så farven fikserer og trænger ind i fibrene. Efter dampning vaskes gardinerne i en rullepresser med blødt vand, hvor temperaturen bliver gradvist varmere fra kar til kar. Det er afgørende, at overskudsfarven bindes til vandet og ikke til tekstilet, så Janne hælder Albigen i. Efter tørring presses gardinerne, før de er helt færdige.

Gardinernes funktion i kirkerummet
Lin Utzon har designet sine mønstre, så man hele tiden bibeholder en fornemmelse af samhørighed mellem alle kirkens elementer. Gardinerne i Bagsværd Kirke danner en forbindelse mellem kirkerum og møde-/arbejdsrum. De trækker en sanselig stemning ind i de mere lavloftede rum i kraft af uldstoffernes grove og oprindelige udtryk. De forstærker og understøtter den udsøgte materialefornemmelse, Jørn Utzon har udfoldet i alle kirkens lag af funktionelle elementer i træ og beton. Gardinerne har dels en dekorativ æstetisk funktion, men herudover løser de også en lyd- og lysdæmpende opgave. Uldstofferne absorberer lyd i kraft af deres tykkelse og deres taktile overflade. Derudover reflekterer de lyset, hvilket især gælder det blå gardin i Sakristiet, der alt efter lysindfald fra kirkeloftet får kirkerummet til at changere i blålige nuancer.