Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

“Jeg har altid været meget nysgerrig efter og optaget af, hvad jeg husker og hvordan,” siger fotografen Astrid Kruse Jensen, der har eksperimenteret med sort/hvid fremkaldelse i mørkekammeret.

Feb. 2015

Astrids interesse for analogt fotografisk arbejde har altid været der. Den analoge fremkaldelse er en arbejdsproces, som Astrid holder meget af, og som altid har været præsent i hendes liv.

Særligt den grad af langsommelighed, som er implementeret i arbejdsgangen, tiltaler Astrid. Den gradvise udfoldelse af værket, og måden, hvorpå man over tid nærmer sig det endelige resultat: ”Som maleren der hele tiden er i kontakt med kunstværket.”

Udstillingen består af en række fotografier, hvortil Astrid har brugt et udvalg af negativer fra sine forældre og bedsteforældre samt egne fotografier. Astrids familie har alle dage brugt billeder til erindring og historiefortælling. De oplevelser, hun husker allerbedst, er dem fra familiens fotografier. Astrid er som sagt optaget af erindring, og arbejdet med negativerne fra familiens arkiver ”er en måde at gå på opdagelse i min egen historie.”

Til selve fremkaldelsen har Astrid udviklet sin egen særlige teknik, og nogle af fotografierne skal fremkaldes på papir fra 1950’erne. På den måde er der en overensstemmelse mellem medie og motiv, som stammer fra samme tidsperiode.

Til de fotografier hun selv har taget, har hun brugt et gammelt kamera, som mest af alt minder om et legetøjskamera. Pointen er at skabe en forbindelse til de nutidige motiver ved at bruge et kamera, der er fra samme tidsperiode som bedsteforældrenes fotografier.

Værkerne skal udstilles på soloudstillingen ”Fragments of Remembrance” hos Martin Asbæk Gallery.