Med et kompliceret farvesystem planlægger Randi Jørgensen og Katrine Malinovsky et brunligt farvespil for de grankogleskæl, der skal beklæde deres pop-inspirerede have-folly. Koglen skal installeres i Kunstpark Ordrupgaard, hvor de besøgende kan gå på besøg i den kæmpe konstruktions indre.
Grankogleskællene ligger stablet i rækker, mens Randi Jørgensen og Katrine Malinovsky systematisk sprøjtemaler brune mønsterkombinationer. I Formeriet har duoen eksperimenteret med modeller og matematiske udregninger. De har villet finde et farvesystem, der forfiner spillet mellem de 200 brune farveplader, der skal beklæde den 4,20 meter høje koglekonstruktion.
Koglen kombinerer duoens interesse for pop og follies ved at skabe en bygning af et genkendeligt objekt – stiliseret, forstørret op og udstyret med indgangsparti.
”Vores værk går ind i traditionen for kuriøse follies, der ligger et sted mellem arkitektur og skulptur. Arkitektur, der ikke har noget praktisk formål, men mere giver en stemning i haven,” forklarer Katrine.
Hårdføre skælplader
Den store havefolly skal stå omkranset af fyrretræer i Kunstpark Ordrupgaard, hvor de besøgende kan se værket i samspil med naturen og gennem den snævre døråbning opleve at blive omsluttet af koglens rum.
Pladerne, der illuderer grankoglens skæl, har de udskåret i tricoya MDF. Da have-follyen skal installeres permanent, har Randi og Katrine arbejdet med robuste og holdbare materialer. Her har den nye hårdføre MDF-type en fordel, for den kan stå udenfor i op til 50 år – kun halveret ved direkte jordkontakt.
I første omgang arbejdede de med mindre skælplader i deres model, men proportionerne mellem værkets størrelse og de flagende skæl fungerede ikke som koglefigur. I stedet er de landet på en grovere overflade med 20 forskellige pladestørrelser – de største op på 65 cm. Skællene fikserer de med tre skruer på det CNC-fræsede grit, så endestykket åbner udad.
Det naturlige spil i koglen
Sammensætningen af skællenes mønstre betyder meget for de nuancer, der bliver trukket frem i grundfarven. Pladerne er grundet med fire nuancer af brunt. Herefter har de sprøjtet en stiliseret frøkapsel i en palet af gul, orange og mørkebrun og en lilla skygge til at skabe dybde mellem skællene.
”Der er to grundkombinationer i farverne, som vi så bryder en gang imellem. Vi har brugt tid på at udvikle systemet, så der ikke blev for tydeligt et mønster. Det skulle ikke være striber, men mere nuancer og et spil, der opstår, når man kigger på noget naturligt,” fortæller Katrine.
Det har krævet både modelbygning og udregninger, samt et stort rum til at kunne male og lægge til tørre uden at miste overblikket over systemet. Det endelige værk bliver for uhåndterbar at samle og transportere fra SVK, så pladerne monterer duoen først på Ordrupgaard.