På SVK’s træværksted har designer og snedker Jonas Lyndby Jensen re-designet en stol, han lavede for mange år siden. Med hjælp fra CNC-fræseren har han produceret en moderne version af stolen, der udstilles som en del af Danish Design Makers på Stockholm Furniture Fair i februar 2017.Jonas’ moderne snedkerstol tager udgangspunkt i en stol han lavede under sin snedkeruddannelse, for snart 20 år siden. Han lavede dengang den organisk formede stol i hånden, og undersøger nu hvorvidt CNC-fræseren kan erstatte håndens arbejde ved udarbejdelse stolens elementer.
Jonas var som ung inspireret af designeren, Hans Wegners, stole, og hans design lånte derfor elementer fra disse. Det prominente rygstykke på Jonas’ oprindelige design er særligt inspireret af en af Wegners kontor-drejestole. Jonas forklarer i dag:
”Der var lånt lidt for direkte, og jeg har derfor aldrig rigtigt følt at stolens design var mit eget.”
CNC-fræsning
Et særkende ved Jonas’ oprindelige snedkerstol var dens krumme ben, der krummer i flere planer. Normalt kan sådanne krumninger kun laves i hånden, hvilket Jonas tidligere gjorde. Nu udarbejder han dem ved hjælp af CNC-fræseren:
”Med CNC-maskinen kan jeg lave stolens elementer meget mere præcist, og vil kunne gentage processen hvis den eksempelvis sættes i en mindre produktion.”
Næsten alle stolens elementer er udarbejdet på fræseren, hvilket kræver en del planlægning og programmering inden den egentlige fræsning. Ved hjælp af dyvler og fikserings-huller sikrer Jonas at stolens elementer, f.eks. benene, holdes fast i en form og kan vendes, så fræseren skiftevis kan bearbejde de enkelte sider. Efter fræsningen skal delelementerne skæres til og pudses, før de er klar til at blive samlet til den endelige stol. Med CNC-fræseren har det vist sig at være muligt at opnå den ønskede, håndværksmæssige kvalitet.
Skitsering og re-design
Jonas starter sin designproces med skitsering i hånden. Når han har en klar idé om det endelige design tegner han efterfølgende designet op i Rhino på computeren.
Ved re-designet af stolen bruger han samme ben og underdel som den oprindelige stol havde, men tegner en ny ryg, som passer bedre til stolen.
”Det er stort set den samme stol, men med en ny ryg og en ny fremstillingsmetode”, fortæller Jonas.
Alligevel har det været en udfordring at få det nye design på plads, fortæller Jonas:
”Man skulle tro at det var rimeligt nemt at tegne det nye design op, for jeg har jo et oplæg. Men det har vist sig, at små detaljer skulle justeres før stolen så helt rigtig ud, og så har der været nogle tekniske begrænsninger at forholde sig til, f.eks. mængden af træ jeg har til rådighed.”
Danish Design Makers’ tema
Danish Design Makers har sat begrebet ’extremely’ op som et løst tema for udstillingen på Stockholm Furniture Fair. Jonas kunne mærke, at dette tema var en spændetrøje for hans opstartsfase, hvorfor han valgte at lægge det til side for en stund. Imidlertid har han arbejdet ud fra Danish Design Makers formulering om, at udfordre sig selv og skubbe til sine egne grænser. Han forklarer, hvordan han arbejder med dette:
”Jeg bevæger mig stadig inden for min sikkerhedszone, i og med, at det er snedkermøbler og en stol jeg laver, men jeg har aldrig prøvet at bruge en computerstyret maskine i så vid udstrækning som i dette projekt. På den måde projektet en udfordring for mig.”
På denne baggrund ser Jonas nu sin moderne snedkerstol som hørende under temaet “extreme development”, der henviser til den ekstremt hurtige udvikling som snedkeriets værktøjer har undergået i historisk perspektiv. I mange tusinde år har værktøjerne været analoge, mens de i løbet af lidt over hundrede år, er blevet elektricificeret, og i de seneste årtier har set en eksplosiv udvikling. Jonas håber, med dette tema, at kunne starte diskussionen om, hvor det stiller det oprindelige håndværk, hvordan teknologien kan rykke udviklingen og hvordan man bevarer den gamle viden om materiale og håndværk.
Den endelige moderne snedkerstol
Jonas har fået fræset og pudset alle elementer til stolen, som nu er i gang med at blive limet sammen. Samlingen er en smule udfordrende idet vinklerne der mødes, skal være helt rette, for at undgå, at samlingerne gaber. Selve stolen er lavet i hårdt og stærkt egetræ, der giver stolen et lysere og mere moderne udtryk end Jonas’ gamle stol i mørkt valnøddetræ. Det nye rygstykke består af to dele, som samles af en række horisontale indlægsskiver i eg, men fra endetræ, så lamellerne fremtråder i en svagt mørkere farve.
Stolens sæde laves af træfinerskiver som limes sammen, skæres i de rette proportioner og formes i pressen, inden den beklædes med naturlæder.
Den moderne snedkerstol bliver dyr, hvis den sættes i produktion. Derfor ser Jonas den på dette tidspunkt mere som en prototype, der demonstrerer hans færdigheder og skaber debat om snedkerhåndværket.