Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Tekstildesigner, Anne Fabricius Møller, arbejder på en stol til Snedkernes Efterårsudstilling 2016, hvor dette års tema er ’Pitch Black – Skygger og Transparens’. Den Lille Sorte er titlen på Annes tredje polsterstol i rækken af såkaldte ’kjolestole’.

Anne begyndte sit arbejde med kjolestole tilbage i 2014, hvor hun udformede en stol polstret som en blomstret kjole fra 1765. SE-udstillingen i 2015 foregik på Øregaard fra 1808, som havde besiddelser på De Danskvestindiske Øer. Hertil skabte hun to kjolestole inspireret af den tids empirekjole og fra kvinder på de danske kolonier i Vestindien, der vasker tøj i en sø med skørtet krænget op under sig. I år er SE-temaet ’Pitch Black’, og Anne har taget den sorte farve bogstaveligt og fabulerer over det sorte. Titlen på hendes stol bliver ’Den lille sorte’, der blev introduceret af Coco Chanel i 1926, og er således udgangspunktet for Annes nye kjolestol.

Tekstildesignerens arbejde som snedker
Under sit ophold i træværkstedet ved SVK arbejder Anne på at udforme et blindstel i træ til sin stol. Anne er uddannet stoftrykker og tekstildesigner, så hendes arbejde med møbelhåndværk er båret af en eksperimenterende tilgang. Anne foretrækker at udforme blindstellet selv, da hun tidligere har fundet det vanskeligt at udarbejde en brugbar arbejdstegning til videreformidling. Hun ønsker desuden at afsøge forskellige muligheder undervejs, før hun beslutter sig for et endeligt resultat. Anne har lavet en række forskellige miniaturemodeller i sort pap og arbejder på en mock-up i træ i skalaen 1:1. Hun er sig sine begrænsninger bevidst og har ingen ambitioner om at opfinde en ny stolekonstruktion, blindstellet skal udformes så enkelt som muligt, så det også egner sig til at blive polstret.

Dameben
For Anne antager hendes kjolestole en livagtig form, og hun konstaterer, at de tidligere kjolestole er blevet hhv. en pige og unge kvinder, mens Den Lille Sorte meget gerne skal blive en voksen kvinde. Stolens ryg udgør torsoen af en kvindekrop, mens stolebenene er dameben, og ’kvinden’ skal indtage en positur i stolen, muligvis med benene over kors. Derfor er det vigtigt at Anne finder frem til en passende vinkel på benene, så stolen samtidig er stabil. Anne har valgt en simpel løsning, hvor benene limes ind i sædet, som man kender det fra de klassiske Windsorstole.

Tekstilet på møblet
Som tekstiluddannet betyder det meget for Anne at inddrage det stoflige i sine værker. Hun har endnu ikke besluttet, hvordan stolen skal betrækkes som kjole, men hun har fravalgt at polstre stolen med krøluld, som det ellers var planlagt, da dette kræver en anden ekspertise. Materialevalget er heller ikke fastsat endnu, Anne ved kun at kjolen skal være sort. Stolebenene skal iføres ”strømpebukser”, mens fødderne får sko på, muligvis med flock. Anne påtænker desuden at udarbejde en perlekæde i tråd med den dertil hørende klassiske Chanel-kjole, kæden skal referere til nakkepuden på en øreklapstol.