Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Danske Grafikere Medlemsudstilling på Kunstcentret Silkeborg

Velkommen til SVFKs projektdatabase – en direkte udveksling af kunsteriske arbejdsprocesser.
Indtast navn, teknik eller materiale i søgefeltet og gå på opdagelse i mere end 2000 projektbeskrivelser.

I grafisk værksted omsætter Mikkel Olaf Eskildsen sin præcise streg fra tegnemediet til trætrykket.

Okt. 2015

Mikkel arbejder frem mod to udstillinger, hvor den første finder sted på Sophienholm i november under temaet Rom, mens den anden åbner i januar ved Kunstcentret Silkeborg Bad i samarbejde med Danske Grafikere. Hos SVK arbejder han med et trætryk, der skal indgå i begge udstillinger.

Inspireret af floden Tiberen, der løber gennem Rom, har Mikkel skabt trætrykkene som ornamentale stiliseringer af flodens forløb. Udgangspunktet er en tegnet abstraktion over floden, som Mikkel først har tegnet på træpladen og derefter skåret ud. Det abstrakte mønster mimer samtidig en sceneåbning eller tæppets fald i et teater, og de endelige værker repræsenterer således floden som en scene og trækker spor tilbage til antikkens rom og dets spektakulære teatermiljø. I det visuelle sprog har Mikkel ladet sig inspirere af etruskerne og den arkaiske kunst.

Trætryk
Udstillingen ved Kunstcentret Silkeborg Bad præsenteres som en grafikskov, hvor de grafiske værker hænger ned som blade. Det er derfor et krav, at de deltagende kunstnere arbejder med grafiske værker på den ene eller anden måde – en udfordring, som Mikkel har taget imod med trætrykket.

Mikkel arbejder sædvanligvis med tegning, der giver mulighed for præcise linjer og sirlige streger. At arbejde med trætryk er imidlertid helt anderledes i udtryk og rent teknisk. Mikkel har valgt at tegne motivet på en træplade af krydsfinér, hvorefter han, ved hjælp af syl, kniv og fil, har ridset motivet ind i træet. Arbejdet med træ giver et mere råt, skævt udtryk – træet afgiver en energi, det yder modstand og træder frem i trykket. I trætrykket har Mikkel fundet en metode, hvor tegningen bibeholdes, men i en forenklet udgave; nogle detaljer forsvinder, mens andre træder frem.

Undervejs har Mikkel eksperimenteret med, hvor meget farve træet skal påføres. Han ønsker at lade materialets struktur træde frem i det endelige værk, hvorfor farven ikke må blive for mørk og træet for mættet. Hvis farven påføres for ujævnt, vil det forvirre motivet. Det er en konstant balancegang mellem at påføre farve nok i et jævnt lag uden at mætte træet for meget, så det skaber mørke pletter.