På SVK’s grafiske værksted har grafiker Hanne Ravn Hermansen forsat sine undersøgelser i at trykke med og på træ. Det er der kommet en serie nye værker ud af, som udstilles på Under Barken – Træsnit af 17 Danske Grafikere på Parkhus Galleriet, Nykøbing Sjælland.Træsnittet som Hanne arbejder med er en højtryksteknik, hvilket betyder, at det som skæres ud i træet, bliver det hvide i billedet, mens det som ’står højt’, vil fremtræde i farver/ sort i det endelige snit. Hanne benytter sig ofte af lindetræ i stedet for papir, hvilket hun har erfaring med fra tidligere. I 2013 arbejdede hun på SVK med projektet Wood on Wood, der ligesom dette projekt tager udgangspunkt i træerne; både som motiv, materiale og teknik.
Træsnit på papir og på træ
I de nye træsnit arbejder Hanne med flere lag; en lidt abstrakt baggrund, og en mere figurativ forgrund. Hun skaber begge lag ved hjælp af flere mindre trykplader, hvilket gør de store tryk nemmere at håndtere. På træpladen med baggrunden valser hun flere farver ind på træet samtidig, og får placeret farven der hvor hun ønsker den. Lidt som når man laver et maleri. Hanne understreger hvor betydningsfuld valsningen er for det endelige resultat:
”Halvdelen af det at trykke træ på træ handler om at få farven valset ind på den helt rigtige måde, så det bliver som man ønsker.”
Efter nogle dages tørring er trykkene klar til at få påført laget med forgrunden. Motivet er skov og vand, som hun frit overfører med inspiration fra et fotografisk forlæg. En trappe Hanne tidligere har tegnet, arbejder sig op mellem de naturalistiske motiver. Hanne forklarer, at hun altid får lyst til at bevæge sig op i træerne når hun er i naturen.
Træsnittet har som teknik en vis uforudsigelighed over sig, hvilket Hanne trives med:
”Det jeg rigtig godt kan lide ved træsnit er, at man ikke kan forudsige resultatet; det bliver altid spejlvendt, og kan motivet mon tåle det? Når man begynder at bruge farver, sker der også noget. Uforudsigeligheden er det der gør, at det bliver ved med at være spændende at lave træsnit. Der er meget teknik og meget håndværk i processen, men selvom man tænker det grundigt igennem, så bliver resultatet noget andet end udgangspunktet.”
Hanne har førhen arbejdet meget med vandbaserede akrylfarver, men på grund af træet har hun valgt at skifte til oliefarver, som ikke vaskes væk. Til gengæld kræver de en lidt længere tørretid. Hun er meget tilfreds med resultatet oliefarverne giver og uddyber:
”Oliefarverne giver en gennemskinnelighed som jeg godt kan lide, og som ikke er mulig at opnå med vandbaserede farver.”
Oliefarvernes egenskaber har givet mulighed for at eksperimentere mere med forholdet mellem baggrund og forgrund. Hanne har i enkelte tryk brugt farverne til at få baggrunden til at stå klarere frem, hvilket giver en anderledes rumlig fornemmelse i snittene.
På Under Barken udstiller Hanne trykplader og træsnit side om side.