Billedkunstner Hanne Ravn Hermansen arbejder på en serie værker til gruppeudstillingen Wood on Wood på kunst og kulturhuset Gammelgaard i Herlev. Her skal hun og tre andre kunstnere udstille værker med landskab som tema og hvori træ indgår enten som værkmateriale eller i tilblivelsesprocessen.
Hannes arbejde tager udgangspunkt i hendes fascination af træ, både ”når det udgør en hel skov og får én til at føle sig lille bitte. Men også træ, når det er kultiveret, fældet og hugget op og er blevet til et materiale, der skal bearbejdes af maskiner og menneskehænder.” Hanne arbejder helt bogstaveligt med Wood on Wood: Hun trykker med træ, på træ og hendes motiver er træer i forskellige afskygninger.
Et postkort, Hanne har modtaget fra sin ligeledes træ-entusiastiske bror, med et motiv af en kæmpemæssig lastbil, der er lastet med en faretruende stor, massive træstamme, er forlægget for det ene af Hannes ca.3 gange 3 meter store værker. Postkortet har hun bearbejdet digitalt og med projektor forstørret op. For at kunne realisere det store format, sammensætter hun ni trykplader, der er af lindetræ. Denne træsort har hun valgt, fordi det er blødt at skære i, og hun dermed kan styre snitteprocessen forholdsvist nemt. Til det bruger hun både almindelige træskærer men også en Dremmel skæremaskine.
”Vi lever jo i år 2013, så man behøver ikke at gøre alt med hænderne. Jeg lægger også plastik henover de større negative flader, der ikke skal optage tryksværte, i stedet for at skulle skære det hele væk”, forklarer Hanne om sin teknik.
Hanne ønsker at opnå en effekt af at træårerne i trykmatricen også overføres til trykket, og til det afsøger hun forskellige trykketeknikker. Hun er nået frem til at trykke det i litografipressen, der kan indstilles så den kan trykke det tykke lag af to stykker træ. En anden vigtig faktor for udfaldet er konsistensen og fugtindholdet af maling/tryksværten. Hun er mest tilfreds med akrylmaling, fordi konsistensen gør at farverne indbyrdes blandes let, som hun efterstræber.
Blandt de andre motiver Hanne arbejder med er jagttårne. Hun forklarer om dette motivvalg: ”Jagttårne har på dansk en lidt negativ klang af overvågning og erobring af dyr. Men for mig indbyder de til, at jeg kravler op i dem og komme på niveau med de træer, der ellers får mig til at føle mig lille bitte.”