Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Til sin bænk Hyōmen har Rasmus Fenhann arbejdet med en tredimensionel struktur i siddefladen. CNC-fræseren giver ham en præcis udskæring, men maskinen er blot første trin i en række forarbejdninger, hvor Rasmus både bruger ziehklinge, specialdrejede pudseklodser og japanske fiberbørster til at tilpasse overfladen.

Den hånddrejede klods giver Rasmus Fenhann mulighed for at slibe i træmønsterets hulninger – uden at udjævne de fine forhøjninger. Hans egetræsplanke har nemlig en let krumning opbygget gennem en CNC-fræsning. Gennem geometriske cirkelformer opstår et mønster af sekskanter.

”Jeg kan godt lide at kombinere håndarbejde med CNC. Maskinen kan et stykke arbejde som er meget præcist, men i bund og grund ligesom alle andre værktøjer. Derefter er der er en masse andre ting, der skal gøres med håndværktøj,” forklarer Rasmus.

Bearbejdning efter CNC-fræsningen
Derfor skal de manuelle værktøjer i spil. Udover den rundede pudseklods arbejder Rasmus med en ziehklinge, som han ved at bøje let kan bruge til at høvle kontrolleret inde i krumningerne. Mellem hver pudsning får træet vand, så fibrene rejser sig, og så skal fladerne pudses glatte igen. Siderne høvler han med en japansk høvl, mens en japansk fiberbørste gør træet blankt.

Den mønstrede planke udgør siddefladen i Rasmus’ udendørsbænk til Snedkernes Efterårsudstilling. Til temaet ”Nærvær i det offentlige rum” præsenterer han med sin korte bænk overflader, hvis niveauforskelle leger med lys og skygge – og denne taktile overflade kan CNC-fræseren lave meget præcist, selvom den altså kræver en del efterbearbejdning.

”Det er alle de små spor fra fræseren, der skal pudses væk. Maskinen har også brændt lidt i træet, når den skal hoppe op til næste spor. Hvis jeg havde haft mere tid, kunne jeg få det væk i programmeringen.”

Japansk inspiration med art deco-stolper
I forarbejdet har Rasmus kigget på forskellige håndbearbejdede flader og maskinel formgivning, hvor især japanske terrasseplanker udhugget med økse har ansporet ham.

”Hyōmen er det japanske ord for ’overflade’. Da jeg arbejdede på forskellige snedkerværksteder i Japan, blev ordet ofte brugt, når en overflades taktile og visuelle egenskaber blev diskuteret. Hyōmen-bænken er en taktil oplevelse.”

Til bænkens stolper har Rasmus bygget forme til betonstøbninger. Profilerne er inspireret af art deco, så de buer sig udefter og giver et smallere udtryk – og dog bevare stolpens robusthed.

Da bænken skal stå udenfor, har Rasmus også arbejdet med løsninger, der gør den modstandsdygtig mod vejr og vind. Krumningerne leder regnvand væk, mens indhakket til de betonstøbte ben er lavet med et 3 mm mellemrum, så vandet drypper af i stedet for at forårsage misfarvninger på betonen. Selve træet har Rasmus sæbevasket, men med tiden vil det udvikle samme grålige tone som betonen.