Skip to content Skip to footer

I Træværkstedet og Store Formater har møbelkunstner Rasmus Bækkel Fex gennemgået, sorteret og bearbejdet over 900 drejede pinde, der til sammen udgør installationen Tingsted. Rasmus har udleveret 1200 træpinde til 350 trædrejere fra hele Danmark og fået over 900 drejede pinde tilbage, som han har sat sammen til 12 høje stole. Se mere om projektet her.

Februar 2020

Rasmus, og en hel del andre kunstnere, designere og kunsthåndværkere har arbejdet i SVFKs værksteder og atelierer igennem de sidste tre måneder. Nedenstående er blot et lille udvalg af vinterens projekter. Vil du finde et specifikt projekt eller kunstner, kan du altid foretage en søgning i vores vidensdatabase.

Anna Bak: Through the Impact of Time my Scars will show

Anna Bak
Anna Bak

I Træværkstedet og Huggegården har Anna Bak arbejdet på sin kommende udstilling, Through the Impact of Time my Scars will show. Her dyrker Anna sine materialers tegn på tid og ydre påvirkninger som hun giver en formende rolle.

Through the Impact of Time my Scars will show består af collager med stof, der har ligget i naturen i tre til seks måneder og en række træskulpturer, som er udarbejdet med hensyn til hvert stykke træs unikke karakteristika. Læs mere om projektet

Anne Haaning: Half Hidden

På SVFK har billedkunstner Anne Haaning arbejdet på delelementer til udstillingen Half Hidden der handler om, hvordan historien om kryolitminer og minearbejde påvirker den kollektive bevidsthed i Grønland og Danmark.

I Turboladen og Træværkstedet har Anne eksperimenteret skulpturelt med forskellige former for “usynlig” struktur blandt andet en større trækonstruktion der vil være i dialog med en 2-skærms videoinstallation. Læs mere om projektet

Emil Alexander Juel Jespersen: Stålstel

Emil Alexander Juel Jespersen
Emil Alexander Juel Jespersen

Emil Alexander har i metalværkstedet arbejdet på en prototype med fokus på at udnytte stålets unikke egenskaber: dets evne til at bukkes og dets evne til, med spinkle profiler, at indgå i statisk stabile konstruktioner.

Buk og hvalsninger er i centrum i Emil Alexanders prototype således at svejsning bliver unødvendig. Profilerne er i sig selv spinkle og let bøjelige men tilsammen udgør de et stabilt netværk af træk- og trykkræfter. Læs mere om projektet

Magda Buczek: SURPLUS NORDIC. Object Permanence

Magda Buczek sætter bæredyghed på dagsordenen med hendes arbejde med Object Performance. Hermed skaber hun opmærksomhed på tingenes levetid – en levetid, der er langt over vores.

Magda har i Tekstilværkstedet arbejdet på tre flag og 13 installationer. Flagene er lavet af stof fra genbrug, affaldscontainere, butiksvinduer, privathjem og et hospice for at sætte fokus på tingenes efterliv. Hendes tre flag med startementet OBJECTS CONTUNUE TO EXIST WHEN OUT OF OUR HANDS har været udstillet på SVFKs hovedbygning. Læs mere om projektet

Signe Fensholt: Lo and Behold

Signe Fensholt arbejder i det Lille lerværksted på en række keramiske tableauer i porcelæn. Projektet undersøger samspillet mellem to formgivningsprincipper: det intenderede design og den selvskabte form.

I Signes tableau er et drama fastfrosset i en fortættet positur. Det keramiske tableau er en scene for en optræden der foregår i ovnen. Her får den keramiske glasur lov til at udfolde sine performative egenskaber. Læs mere om projektet

Veronika Geiger: Samples

I fotoværkstedet har Veronika Geiger arbejdet med et projekt med arbejdstitlen Samples, som tager udgangspunkt i fotografisk materiale fra feltture til vulkanområder i Island og på Sicilien.

I Samples skaber Veronika en fortælling om fotografi og geologi. Gennem en langsom arbejdsproces i mørkekammeret eksperimenterer hun med en ny teknik, hvor farve påføres direkte på billeder af geologiske tyndslib. Læs mere om projektet

Rasmus Fenhann: Eksperimenter med bølgemønstre

Under sit ophold i Træværkstedet har Rasmus Fenhann eksperimenteret med bælgemønstre genereret af sinuskurver.

Ved hjælp af CNC-fræseren har Rasmus lavet en bordplade med let profilering. Denne profilering er så diskret, at den næsten er usynlig, men den kan nemt mærkes, når man rører ved pladens overflade. Læs mere om projektet

Henrik B. Andersen: Seperatudstilling – Galerija Vartai Vilnius

Billedkunstner Henrik B. Andersen arbejder ikke ud fra en konkret idé om hvordan et værk skal se ud. I stedet kommer skulpturen fra tanker til tegninger og diagrammer som efterhånden bliver til små konkrete, fysiske modeller af noget, der ender som en skulptur.

Skulpturen, Henrik har arbejdet på SVFK, udspringer fra hans interesse for begrebet emergens – det at noget blot bryder frem – samt interessen for begreberne rumtid – den Einstein arbejdede med. Læs mere om projektet