Med en silikonedug som åben støbeform har Gamborg/ Magnussen sprøjtestøbt en kæmpe betonskulptur over en konstruktion af loddet jutegarn. Figuren er en foreløbig testversion for værket The Tablecloth til Skovsnogen, duoen bygger senere på året. I Turboladen har de afprøvet betonblandinger og snorophængning, så konstruktionen bliver konstruktivt optimal.
I en motivverden af spejlinger tager SILVER – Encounters with Bâ fat på fake åndebilleder, oldegyptiske sjælefigurer og overgangene i den fotografiske spejlverden. Til udstillingen har Stine Ljungdalh i Lille Fotoværksted arbejdet med sølvet, saltet og spejlet som de overflader, der åbner op for spejlinger.
Med et kompliceret farvesystem planlægger Randi Jørgensen og Katrine Malinovsky et brunligt farvespil for de grankogleskæl, der skal beklæde deres pop-inspirerede have-folly. Koglen skal installeres i Kunstpark Ordrupgaard, hvor de besøgende kan gå på besøg i den kæmpe konstruktions indre.
Med sine farveraderinger er Johanne Foss tilbage i det italienske forårslandskab, hvor hun har lavet en serie raderinger i den klippefyldte natur. I kobbertryksværkstedet har hun videreudviklet motiverne med akvatinteplader og i trykkeprocessen arbejdet med forårets fine farvebalancer i de enkelte tryk.
Med figurerne til Forårs Fabrikken har Anders Rindom skabt et ejendommeligt landskab af svungne træformer. Opbygningen med T-formede afstivere giver ham mulighed for at bøje træfineren til overraskende flader, der både åbner en dialog med naturen, hans egne tidligere værker og Skandinaviens store træformgivere.
I et manisk skulpturtog bliver insektfund og tingsamlinger organiseret i sindrige skuffe- og hyldesystemer. I forberedelserne til ENTOMOLOMANI har Lisbeth Bank og Pernille Bøggild haft deres arvede sommerfuglesamling under dissektionskniven for at bygge et univers op omkring entomologens samlermani og systematiseringer.
De kulinariske anretninger er blevet til skygger i Peter Nansen Scherfigs serie af skærebrættryk. Med omhyggelig påføring af tryksværten arbejder han med det vanskelige sorte papir, hvor motivernes skygger træder frem fra underlaget.
Værkerne opstår andre steder, end man forventer i Signe Frederiksens praksis. Som forberedelse til sit udstillingsprojekt på virksomheden Aquaporin er hun ved at indsamle de indtryk, som arbejdspladsens rum giver hende. Virksomhedsamarbejdet ligger i forlængelse af de initiativer, Christina Wilson præsenterede på SVKs Artist Talk tidligere på måneden.
CNC-fræseren har kørt i døgndrift til Anders Bonnesens legetøjsfabrikation af Brio-togskinner. På hver side af skinnerne indgraverer han ord fra romanen Rejse i mit kammer, så de kan sammensættes til nye sproglige spor, der skal bugte og brede sig gennem udstillingsrummet i Socle du Monde-biennalen.
Vinylpapiret giver Mikael Theijll de bedste ophængningsmuligheder for hans store vægelementer. På it-værkstedet afprøver han forskellige prints af sine plakater og billedtapeter, hvor han eksperimenterer med taleboblens udtryksmuligheder.
I Store Formater har Camilla Berner både modelleret støbeforme til en skulpturel elletræspejling og arbejdet med sin kortlægningsfigur af Bellinge Fælleds underjordiske strukturer for den nye bydel. Det stedslige og lokalforankrede er gennemgående tilgang for hendes skulpturer.
Skæresporet fra CNC-fræsningen gav Britt Smelvær mulighed for at arbejde med udskæringens negative form som et billedlag i hendes træværker. I Store Formater har hun samlet lagene til sine fyrretræsmotiver til udsmykningen af Voss Gymnasium.