Med figurerne til Forårs Fabrikken har Anders Rindom skabt et ejendommeligt landskab af svungne træformer. Opbygningen med T-formede afstivere giver ham mulighed for at bøje træfineren til overraskende flader, der både åbner en dialog med naturen, hans egne tidligere værker og Skandinaviens store træformgivere.
De svungne træfigurer former en art legeplads for voksne. Nogle er høje og lagdelte, andre kringlede og flade. Under Anders Rindoms bearbejdning er de stive finerplader blevet til buede flader, der har involveret svære bøjningsprocesser og åbnet overvejelser om historiens tidligere formgivere i træ.
For Anders handler landskabet af skulpturer om, hvordan beskueren opfører sig i rummet omkring dem. Han vil helst holde værket så åben, at det først bliver til, når de besøgende bevæger sig rundt mellem figurerne.
”Der er ikke én, der er vigtigere end de andre her. Det handler ikke så meget om oplevelsen af den enkelte figur som samspillet imellem dem,” forklarer Anders.
Alle figurerne til Forårs Fabrikken har Anders bygget som små papirmodeller og derefter tegnet delelementerne op i fuld størrelse på store ark karton. Forud for hver form har Anders ofte taget en samtale med værkstedslederen Ulrik, hvor han foreslår sin egen tilgang og Ulrik sin, hvilket ender i en fremgangsmåde, der blander intuition og håndværk.
Afstivere muliggør pladebøjning
De svungne former er nemlig lidt af udfordring, og man bliver spændt på at se, hvad materialet kan, fortæller Anders Rindom. Gennem et system af T-formede afstiverstave markerer han den flade, hvor træfinerpladerne kan bøjes henover. Enten hæfter, skruer eller limer han elementerne sammen, alt efter hvor meget modstand pladerne yder og hvor meget styrke, de skal holdes på plads med.
”Her sidder nok 200 stave helt tæt. Det er det, der giver den runde form.”
Det meste af udskæringen er foregået på en fin, ældre dekupørsav, Anders støvede frem fra værkstedets fjerneste hjørne. Med dens tynde klinge og lange arm gør den det muligt at lave præcise sving, selv med selv store plader.
Forbillederne og formsproget
Med figurerne til Forårs Fabrikken er Anders vendt tilbage til tidligere havetemaer. En håndfuld af de rummelige figurer vil blive versioner af traditionelle ‘jardinieres’-beholdere, man i Frankrig og England benytter til vinteropbevaring af frostsarte planter. Med deres zinkbeklædte indre har containerne mulighed for at holde på endog meget fugtig muldjord og stadig flyttes uden at skade deres bærende konstruktion.
Arbejdet med træfigurerne har ikke blot åbnet en dialog med Anders’ tidligere tanker om naturen, men også de store skandinaviske formgivere har stukket hovedet frem.
”Vi har en fin tradition for formgivning i birketræ i den her størrelse. Hver gang man støder ind i én af de ældre formgivere, så må man tænke sig om og spørge: Hvad ville den ene eller anden have gjort, hvis denne figur var deres? Verner Panton ville nok have rejst netop denne figur op, så man kan sidde derinde! Så derfor går jeg en anden vej og lægger den ned for at se, hvad der så kan ske. Ved at vælge, hvad han ville have fravalgt, håber jeg at finde vej til noget, der kan blive mit eget. Samtidig er det som om, jeg er træder midt ind i historien, er givet chancen for at gå i dialog med én, der engang gav form til sin omverden,” fortæller han.