
Det fineste Dinesen Douglas Gran i bjælker stables, overlappes, ja nærmest væves ind i hinanden i Huggegården, hvor tre arkitekter arbejder på en siddekonstruktion til Munkeruphus. Her skal RE F O R M Design Biennale i år løbe af stablen fra 9. juni-26. august 2018.

Arkitekt Rune Bundgaard trækker elementer ud af keramikkens verden og overfører dem til en arkitektonisk kontekst. På lerværkstedet udvikler han klinker af murstensler, som skal fungere som facadebeklædning til huse. Han eksperimenterer med lerets stoflighed, stenenes format, overflade og geometri og udvikler et ophængningssystem.

På et bord i metalværkstedet blandt håndtegnede og digitale skitser og andre billeder ligger et gammelt fotografi af en kæmpe kaktus. Dens utallige arme strækker sig op mod himlen, og ved dens fod står en mand, forsvindende lille i forhold til den enorme, hårdføre plante. Kevin Hviid skaber en kæmpe bænk i jern til Mindcraft18. Bænkens størrelse og konstruktion har en effekt, der minder om kaktussens; mennesket bliver forsvindende lille, bliver en lille del af noget større.

På en høvlebænk ligger store træstubbe med bark, knaster og årringe. Det er ikke ofte, man ser frisk, grønt træ på træværkstedet. De fleste køber det tørret fra savværket. Møbeldesigner Anne Brandhøj har allieret sig med en træfælder, som har foræret hende frisk træ. Hun laver eksperimenter med svindrevner – de revner, der opstår i træet, når det tørrer. Hun vil fremhæve revnerne, lave en fastlåsning af den ved hjælp af metal og sten og på den måde gøre opmærksom på de mange kræfter, der er i træet.

Med udgangspunkt i en stærk fascination af træet som materiale og dets potentiale skaber Eske Rex værker i stor skala. Sporene, der efterlades i processen, forbliver synlige og bidrager på den måde til værkernes endelige udtryk og mange fortællinger. Hans arbejde i Store Formater går i to retninger: flækkede egetræsplanker hvisker om de træer, de engang var, mens stramt komponerede træskulpturer taler om menneskelig kultur og tæmmet natur.

Den norske designer, Peter Johansen har fremstillet en stabelstol til Danish Designmakers udstilling, ”En hyldest til hverdagen”. En stol, der er fremstillet ud fra et mantra om nærvær og genkendelighed i materiale og design.

På tekstilværkstedet eksperimenterer designeren bag tøjmærket Tabernacle Twins, Vibe Lundemark, med det ustyrlige og ukontrollerbare i arbejdet med analoge trykteknikker i stor skala. Gennem sine farverige eksperimenter udvikler hun nye elementer til sit tekstile udtryk.

Med inspiration fra Dan Turèlls digt Hyldest til hverdagen og et kig på egne hverdagsrutiner skaber designer Alvilde Holm en lampe i stål, der afspejler de farver og følelser, hun forbinder med lysets skift i løbet af dagen. Lampen skal udstilles på Stockholm Furniture & Light Fair som en del af danishdesign MAKERS’ bidrag under temaet ’hverdagsdesign’.

Tegnestuen Studio Fountainhead insisterer på at lade arbejdet med at udvikle og bygge fysiske arkitekturmodeller tage sin tid. De insisterer på en legende, åben og intuitiv proces. For dem er modellen ikke blot et middel til målet (den færdige bygning), men derimod både en repræsentation og et værk i sin egen ret. Deres arbejde befinder sig i krydsfeltet mellem kunst og arkitektur.