Tekstilkunstner, Yoko Matsumoto, undersøger og udfordrer sin æstetik og tilgang til materialers iboende egenskaber: AT BRYDE er temaet for dette ophold på Statens Værksteder, hvor hun ønsker at skabe en karakteristisk signatur og aftryk på sine værker.
Nov. 2025
“Materialer har sin egen vilje og æstetik”
Yoko Matsumoto
Je pense, donc je suis // ”Jeg tænker, derfor er jeg”
Tekstil er mit sprog. Teknikker som vævning og broderi er redskaber til at udtrykke et indre og ydre mig i medgang og modgang.
For mit vedkommende er det ikke tilstrækkeligt, at mine værker er teknisk veludført. De skal indeholde et budskab, der beskriver ”mit sande jeg” og befinder sig imellem håndværk, kunst, historie og filosofi.
I atelier plan 5 har jeg hængt mine håndvævede stofbaner på ca. 120 cm (b) x 950 cm (l) op og eksperimenteret med japanske og færøske broderiteknikker. Jeg har BRUDT stofbanernes oprindelige struktur og skabt en verden af lag som symbol på minder, indre tanker, historie og tid, her og i andre steder.
Valg af planteindfarvningsmaterialer
I denne uforudsigelige verden har jeg fokuseret på ressourcer og materialer, som er tilgængelige for os alle. Mit kunstneriske fokus er gået til mikro- og makro-organismer som lav og alger – fundamentale organismer på kloden, som vi mennesker baserer vores eksistens på.
Jeg har indfarvet garner med lav og tang fra forskellige årstider og geografiske områder med vand ved varierende dH- og pH værdier.
Mikroorganisme: LAV
Slåenlav ved Gurre Sø // Almindelig Væggelav ved Esrum Sø // Rensdyrlav ved klitplantage i Skagen er ammoniakfermenteret i 3 måneder, 1 år og 2 år.
Makroorganisme: TANG
Nordatlanterhavet: Palmetang ved Kalsoy, Færøerne // Stillehavet: Wakametang ved Hayama, Japan // Øresund: Savtang og Gaffeltang ved Espergærde Strand, Danmark.
At træde i karakter
Mine stofbaner har gennem broderi og indfarvede garner fået nyt aftryk og ny karakter. De udtrykker det konkrete, det paradoksale og det symbolske. Materialerne har givet noget nyt tilbage, mens jeg har ofret min kunnen og mig selv. Alle elementer er trådt i karakter. En verden med farvenuancer, stoflighed og organismers styrke, hvor forskellige egenskaber krydser hinanden. Jeg har forsøgt at BRYDE forfængelighed hos mig selv og i mine værker, og projektet har således medvirket til min faglige og personlige udvikling.











