Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

De to illustratorer Signe-Lill Valkvæ og Trine Løgstrup, har skabt et nytænkende festivalformat med Nowhereland – en kunstfestival for børn. På SVK har de udforsket materialemøder, teknikker og skulpturelle objekter, som skal udfylde de 700 m2 i KPH Volume hallen. Nowhereland afholdes d. 14-15. september 2018.

Nowhereland er både en sanseudstilling og en række kreative workshops for børn. Udstillingen består af illustrationer og fotos i storformatsprint, samt skulpturer bygget af pap, træ og tekstil. I udformningen af udstillingen tager Signe-Lill og Trine afsæt i en række collagers illustrative udtryk, som transformeres til både to- og tredimensionelle skulpturer.

Signe-Lill og Trine er begge uddannet illustratorer fra Kolding Designskole og er vant til at skitsere i hånden. Deres ophold på SVK har derfor i høj grad handlet om, hvordan man kan omsætte en skitse til skulptur og stadig bevare en naivistisk tegnestreg. Dette har indebåret at eksperimentere med materialer, teknikker og teksturer – netop for at opnå en sanselig oplevelse for publikum.

Sanselige materialemøder
Sanseudstillingen består af tre områder med hver deres tema; Ørken- og lavaområdet, jungleområdet og undervandsområdet. Indenfor disse rammer afholdes otte forskellige workshops af professionelle kunstnere og designere. De otte workshops indebærer bl.a. arkitektur, podcast, billedkunst og computerspil og inkorporerer på forskellig vis elementer fra udstillingen. På den måde spiller alle workshops visuelt sammen med sanseudstillingens udtryk.

Et essentielt aspekt har været, ”hvordan man kan gøre den illustrative tegning til en rummelig oplevelse?” – fortæller Trine. Dette udforskes gennem en mangfoldig palet af materialemøder, der svinger mellem træ, papir og flamingo til linoleumstryk og digitale medier. Skulpturerne er derfor konstrueret i mange forskellige materialer og størrelser – den største skulptur er to meter høj.

Nogle af skulpturerne er ophængt i loftet, og det er også muligt at flytte rundt på skulpturerne, f.eks. fra jungleområdet til undervandsområdet. Det skal alt sammen bidrage til effekten af en bevægelig udstilling, hvor børnene inviteres til at interagere med kunsten omkring sig.

 

Skrevet af Fanny Menaka Dons