Johanne Foss laver ofte sine basisraderinger under åben himmel, ofte på rejser. ‘Tidløs have’ har hun arbejdet med i Italien.
En særlig interesse har hun haft i at undersøge vegetationen – træer og buske – de steder, hun har arbejdet. Hun har botaniseret; ingen plante er raderet på hendes kobberplader, uden den er studeret indgående. Ofte indgår hendes studier i raderingens komposition. De kan optræde som raderet på mindre eller større plader, som ”trykkes ind” i de store kompositioner.
Et studieophold på Det Danske Institut i Rom har februar 2018 givet Johanne mulighed for at komme indenfor og radere i Livias Villa, det rum på Museo Nazionale Romano, der viser det ældste sammenhængende havebillede, malet 20-30 år f.Kr.: Et freskomaleri, der løber rundt langs hele rummets vægge.
Hver dag gik hun ind i Livias Villa med radérnålen og en kobberplade under armen. Lod øjet glide rundt langs væggene og udvalgte en væg at radere.
Et okkerfarvet trægitter og en rosa marmorbalustrade med en niche malet midt på hver væg danner et vandret, stramt bånd under havens ypperlige, lodrette vækst af granatæbletræer, kvædetræer, jordbærtræer, palmer, cypresser, laurbær og oliventræer. Under træerne et blomsterflor af f.eks. geranium, hvide og gule okseøjer. Fugle nipper overalt i haven af den modne frugt, flyver op eller går rundt i det grønne græs i nicherne i marmorbalustraden.
Vinden vender træernes blade så de skifter farve. Et sort bånd er malet langs gulvet væggene rundt. Trægitterets okker og marmorbalustradens rosa danner farvekontrast til vegetationens kraftige forgrundsfarver.
I baggrunden tones den grønne farve ud ligesom vegetationens tydelighed. Næsten umærkeligt skifter farverne til blåt. Hele rummet ligesom hviler i blåt – forsvinder ind i det blå som i de store italienske landskaber, hvor de blå bjerge altid ligger et sted derude.
Rummet er på samme tid malet abstrakt og eksakt.
At arbejde udenfor tid
Arbejdet har resulteret i de raderinger, Johanne har eksperimenteret med og videreudviklet i grafisk værksted på SVK. Raderingerne har hun sammenkomponeret med andre nye raderinger, foretaget i landskaberne omkring haverne ved de gamle stenhuse og villaer omkring Blera i Tuscia.
De træer, buske og planter hun har raderet i Livias Villa, har hun genkendt fra sit tilbagevendende arbejde i felten. Det har givet hende oplevelsen af at arbejde helt udenfor tid.