En delvist liggende, delvist hængende lysekrone med et vingefang på to meter, en ikke færdig bro, en ufo og en urtidsdyreskikkelse. ”Man tror man kan genkende figurerne, men det kan man ikke rigtig alligevel”, fortæller billedkunstner Yasser Ballemans om de keramiske skulpturer, han arbejder på til sin soloudstilling i Copenhagen Ceramics.
Skulpturerne er på størrelse med, og nogle højere end, en voksen mand. De består hver især af flere udskårne flade geometriske dele. Til sammen tårner de sig op til både almægtige og skrøbelige konstruktioner. Yasser fortæller:
”Jeg er inspireret af den hollandske arkitekt Pieter de Swarts bygningen fra 1749, ”Fireworktheater in the Hofvijver in The Hague”, der er en ubrugelige, stor og majestateligt bygning, skabt til noget så midlertidigt som et fyrværkeri-event, samt og andre lignende, gamle ceremonialle bygninger. Bygningerne er manifestationer af kunstens rolle i samfundet. Jeg vil gerne skabe noget, der er tilsvarende opløftende.
Yasser går systematisk til værks. Først bygger han tredimensionelle skitser i skalaen 1:10 i 2 mm tykt pap, der består af enkelte udskårne dele sammensat med forskellige teknikker, der er inspireret af træsamlingsteknikker. I den næste fase skiller han papstykkerne ad og forstørrer delene til den rigtige størrelse. Disse optegner han på gennemsigtige stykker plast.
I pladerullemaskinen ruller han 2 cm tykke plader af ler ud og lægger plastikarkene med optegningerne henover og ridser formen i leret med en modulerpind. Derefter fjerner han plastikken og skærer formene ud i leret og transporterer de udskårne stykker over på ovnpladen, de skal brændes på. Her tørrer de.
Udfordringen i Yassers arbejdsproces ligger især i tørringsprocessen. Her er de store udskårne keramikstykker særligt skrøbelige, fordi leret krymper 10-12 %, mens det tørrer og risikere at slå revner, hvis det ikke tørrer lige hurtigt. Men Yassers keramikdele er store, og derfor er der sandsynlighed for, at nogle områder vil tørre hurtigere end andre stor. Han har lagt avispapir over emnerne og bygget et telt af plastik henover, for at give leret de bedste betingelser for tørring.