Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Kulminationen af års eksperimenter med både maleri, tegning og tryk er baggrunden for billedkunstner og illustrator Dorte Naomis udstilling Petroleum – The End. Gennem arbejdet med linoleumssnit i klare, rene farver på grafikværkstedet har hun sluppet sin kunstneriske proces fri, og genopdaget det abstrakte formsprog.

Opholdet på SVK gjorde det muligt for Dorte at arbejde med tryk i store formater, og hun valgte derfor at arbejde med linoleumssnittet, der tillader hende at kombinere de teknikker, som hun i dag behersker.

Gulv-linoleum
Skitsering er en stor del af Dortes kunstneriske proces, og hendes skitsebøger er udgangspunktet for dette projekt. Hun skitserer på alle tider af døgnet, og skitsebøgerne er nærmest små værker i sig selv. Dorte foretrækker at bruge almindeligt gulvlinoleum i store ruller til sine tryk. Det er sejere i strukturen, end det nye man kan købe, som er beregnet til tryk. Linoleummet til disse værker har hun hentet hos en bio-landmand fra Roskilde, der vist også kommer til ferniseringen. I værkstedet starter hun med at slibe linoleummet ned, for at fjerne gamle lag af gulvbeskyttelse.

Benspænd i trykprocessen
Når Dorte begynder at tegne sine motiver på linoleummet tegner hun frit og intuitivt. Det er vigtigt for hende, at det så hurtigt, at der ikke levnes plads til for megen rationalitet, hun forklarer:

”Jeg er blevet for dygtig til at tegne, og ville kunne lave et motivisk perfekt billede. Men jeg vil gerne have, at der er noget jeg ikke kan styre. Jeg skal have lidt bankende hjerte, for så er spændingen i processen det bedre, hvilket resultatet forhåbentligt bærer præg af.”

Når motivet er på plads, varmer Dorte linoleumspladen op, så den bliver blødere at arbejde med. Der skal dog stadig lægges kræfter i snitningen, hvilket sikrer, at der kommer en vis portion energi ind i værket, forklarer Dorte. Hun snitter hurtigt, og forsøger generelt at undgå redigering af sin proces. Herefter kommer påføringen af tryksværten og selve trykningen, som er det mest spændende. Linoleumstrykket er en højtryksteknik, hvor det, der står (højt) tilbage efter snitningen, skaber trykkets motiv. I selve trykningen opstår endnu et benspænd i processen forklarer Dorte:

”Motivet bliver spejlvendt, i forhold til mit snit, så igen er der et element, der ikke kan styres.  Det er mig og billedet der styrer sammen, der sker en udveksling, hvor jeg får noget igen. Nogle gange ser trykket helt anderledes ud end forventet, blot på grund af spejlingen.”

Ud over spejlingen er der en række præmisser med betydning for resultatet af trykprocessen; trykket i pressen, linoleummets tykkelse og størrelse, hvor meget og hvilken tryksværte der på påført, typen af papir m.m.

Symbolske farver
Dortes grafiske baggrund påvirker bl.a. hendes valg af farver, og hun er meget glad for sort, hvid og rene farver. Til de nye værker har hun brugt klare farver som petroleum, grøn, orange og rødorange. Der er en direkte symbolik i valget af farver, f.eks. repræsenterer de grønne farver naturen og brændstof, og den røde og orange farve ilden og blodet. I farverne findes klare temaer, som optager Dorte.

Tilbage til udgangspunktet
Da Dorte kom til SVK havde hun en retning for de nye værker i tankerne, men vidste også, at der skulle ske noget nyt. Og der er sket et skift: Fra hendes detaljerede, figurative og fortællende tidligere værker, er de nye værker mere åbne, enkle og abstrakte. Pladsen på grafikværkstedet har gjort plads til de store armbevægelser og til, nærmest at male direkte på linoleumspladen, fremfor at tegne. Det har skabt et nyt udtryk, eller i hvert fald opløst det formsprog, som hun har arbejdet med de seneste år. Dorte husker tilbage på starten af sit professionelle kunstnerliv, hvor hun faktisk arbejdede mere frit og abstrakt. Måske er en cirkel sluttet? Dorte tilføjer afslutningsvis:

”Faktisk havde min udstilling set anderledes ud, hvis ikke jeg havde været her. At være i det her hus har gjort, at det har været mere sjovt end hårdt at lave ’Petroleum’. Der er nogle praktiske forhindringer som jeg er sluppet for, og de havde taget energi fra kunsten.”