Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

I Huggegården har de svenskfødte arkitekter, Mia Frykholm og  Astrid Gabrielsson, samlet fyrretræsmoduler beklædt med IKEA-poser. I samlet tilstand går konstruktionen under navnet Sunday Temple og er et af de fem udvalgte finalist-projekter, til opførelse på CHART ART FAIR 2017.

Modulbyg i seks meters højde
Formen på Sunday Temple er en reference til Hampi-templet i Indien. Den tydeligste forskel er dog facaden, som i Mias version er bygget op af IKEA-poser. Dette for at sætte fokus på hverdagens ritualer; den blå vasketøjspose eller turen i IKEA, der i vores kultur langt hen ad vejen erstatter de religiøse og ceremonielle søndagsritualer.

Sunday Temple skal kun stå ude i én enkelt weekend, i gården til Kunsthal Charlottenborg, hvor den har en delt funktion som konkurrencebidrag og restaurant. Konkurrencen og udstillingens korte tidsrum stiller nogle krav til konstruktionen, der skal kunne samles på stedet og skilles ad igen, i løbet af nogle få dage. Derfor er templets bærende konstruktion skabt som et modulsystem, hvor alle moduler er bygget i Huggegårdens store telt.

De i alt ca. 40 moduler er bygget af fyrretræslægter og –reglar, som strækker sig seks meter op i luften, og tilsammen har plads til 292 Ikea-poser. Hele pavillonen står direkte på en træramme, som er lagt i niveau på jorden. En indre bærende træstruktur samler modulerne på indersiden og muliggør en indgangsdør og en lem, til servering. På indersiden er der monteret LED-lysrør, der om natten giver konstruktionen et klart blåt skær.

IKEA-posens symbolik
Strukturen er tilpasset IKEA-posens mål, således at posens åbninger bliver spændt ud mellem træelementerne og kan blive fyldt ud af vind fra forskellige retninger, hvilket skaber bevægelse i facaden.

IKEA-posen er femstillet i polypropen, der minder lidt om en presenning, og som kan klare vind, vand, stræk og slid. I selve konstruktionen har posen ingen funktion, udover at være facadebeklædning. Til gengæld har den en vis symbolværdi, som Mia fremhæver:

Den blå farve synes jeg både er flot og klassisk og en del af genkendeligheden i posen. Det er et objekt, som næsten alle har og som man hurtigt genkender.