Billedkunstner Tove Storch skal på Metalværkstedet producere værker til en soloudstilling på S.M.A.K. i Ghent, Belgien. Rummet på S.M.A.K. er smalt og aflangt, og der er meget højt til loftet. Tove Storch skaber værker specifikt til dette rum – høje skulpturelle elementer i silke og rustet jern, og dertil en serigrafisk trykt bog.
Skulpturerne består af rektangulære rustede jernstativer, hvorpå Tove Storch opspænder forskellige nuancer af beige og brunlig organza. Metalstativerne er svejset og rustet af et smedefirma efter Toves anvisninger. Hvordan det skal se ud, er hun nået frem til igennem materialeeksperimenter på SVK.
En særlig udfordring ved disse skulpturer er, at Tove Storch for første gang med denne teknik skal afprøve at spænde silken op og tage den af stativet igen, så det kan transporteres til Belgien. Her skal det så igen monteres. Hvordan det præcis skal fungere, skal hun udvikle en model for på SVK. I opspændingen gøres silken våd og limes på metalskinner med trælim og fæstnes yderligere med speciallavede kobberfittings. Banerne af tekstil spændes derefter på jernstativet med wire, som hæftes to steder i både top og bund. De skal spændes meget stramt op for at opnå den ønskede effekt, hvor de kan opleves som foranderlige farvefelter i rummet.
Til udstillingen laver Tove Storch en unika-bog, hvor alle sider har et serigrafisk trykt farvefelt i de samme farvenuancer. ”Silkebanerne er som rumliggørelser af siderne i bogen. Som om siderne fra bogen hang i luften i udstillingsrummet,” fortæller Tove om samspillet mellem bog og skulpturer. Bogen trykker hun selv på SVK, og hun starter med en grundfarve, som hun finjusterer til en ny nuance for hvert tryk.
Video: Tove Storch og assistenter under arbejdet på Statens Værksteder.