Billedkunstner og forfatter Seimi Nørregaard rykkede ind på SVFK med et væld af materialer. I atelieret Store Formater har hun transformeret materialerne til en rumlig skitse for værket SKJUL – et rumligt digt, der vil rumme både performance, lydværk og installation. Værket vises på udstillingen REVISIT: SEIMI NØRREGAARD: SKJUL på Overgaden – Institut for Samtidskunst, som åbner medio november.
Med værket SKJUL – et rumligt digt vil Seimi skabe et rum, der på samme måde som et digt, har en åbenhed for fortolkning. Hun arbejder derfor billedskabende og fortællende med fysiske objekter og rum, og forsøger at skabe en sanselig og associerende oplevelse for publikum. Værkets tematik kredser om det det skjulte, det underliggende og uudtalte. Seimi performer i installationen ’Mor-figuren’, en arketypisk figur som de fleste har en relation til, som vi deler en masse med, men også skjuler noget for.
Konstruktion af de store tekniske elementer
På grund af den store skala Seimi arbejder i, kan hun først bygge sit endelige værk på udstillingsstedet. På SVK har hun derfor arbejdet med forskellige skitser, klargøringer og tilløb. I starten af sit ophold arbejdede Seimi særligt med den mere tekniske konstruktion af forskellige elementer i værket. Hun skulle bl.a. udvikle konstruktionen af den seng, der er et essentielt element i hendes installation. Ideen om sengen har ligget hende på sinde i lang tid, hun beskriver:
”Jeg har i mange år haft en idé om at lave en seng, som man kan falde ned igennem til en underverden. At lave en slags fysisk rumliggørelse af en drømmetilstand eller underbevidsthed. ”
De første planer for konstruktionen indebar at lave en maskinel lem man kunne falde igennem. Seimi fandt dog hurtigt ud af, at der var mange risici forbundet med den løsning. Efter at have bygget sengen, fik hun afprøvet faldet direkte gennem hullet, men med en masse madrasser over og under hullet. Der var mange sjove afprøvninger, hvor Seimi røg lidt for hurtigt igennem hullet i sengen. Den mest optimale løsning blev at konstruere et ekko af sengen under sengen. Man kommer derved til at falde gennem fire lag af madrasser, hvilket for Seimi rammer den oplevelse hun har sigtet efter:
”Man bladrer nærmest gennem sengen. Det giver den ønskede følelse; følelsen af at ryge ned langsomt, med et lille fald til sidst, så man virkelig føler at man falder ned.”
For at kunne teste faldet gennem sengen har Seimi konstrueret et udsnit af gulvet, svarende til ca. en tredjedel af det gulv, som skal bygges op på udstillingsstedet, hvor også endnu en etage skal tilføjes.
Materialernes poesi
Efter opbygningen af de mere tekniske konstruktioner har Seimi kunne gå i gang med de mere poetiske elementer i installationen. Da hun flyttede ind på SVK havde hun et hav af materialer med; møbler, tekstiler, trærødder, plastik, bøger m.m. Hun finder ofte sine ting brugt, og genbruger mange af sine materialer fra værk til værk. Materialerne rækker ofte tilbage i tiden, hvilket understøtter oplevelsen af værket som et mindekammer. Seimi har beklædt en masse madrasser med stoffer og testet monteringen af trærødderne, som faktisk er bøgehække, på undersiden af gulvet. Hun har taget et nyt sort, blankt og knitrende plastmateriale i brug, som hun har proppet ind i hullerne på et hønsenet for at undersøge hvordan hun kunne skabe vægge med det. Tanken er at bygge fornemmelsen af ”et mørkt, klistret sort hul, som man kan krybe ind i”. Den sorte farve er med til at understrege den tunge, mørke stemning. Der vil dog også være mange varme røde, orange og gule farver, som giver et billede af noget kødligt, måske mor-agtigt, uden at det bliver alt for bogstaveligt.
Det endelige værk
Ved oplevelsen af det endelige værk på udstillingen vil man som gæst starte i et lille venteværelse, hvor installationens opbygning endnu er skjult for en. Herefter kan man bevæge sig videre ind i den labyrintiske og mere overraskende del af værket. Ideen er, at man inviteres ned gennem sengen, enten af Mor-figuren eller via lydværket eller de små tekstbeskeder, som vil findes rundt omkring i udstillingen.