Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Billedkunstner Rikke Benborg har opholdt sig i SVFKs største atelier, Turboladen, for at udvikle og producere et video-performance-værk til gruppeudstillingen, “Navigeringer – på kanten af en verden i forandring” på henholdsvis Vejle- og Holstebro Kunstmuseum 2020.

August 2020

En udviskning af mennesket

På SVFK har jeg arbejdet på et videoværk til udstillingen Navigeringer, der vises på henholdsvis Vejle Kunstmuseum og Holstebro Kunstmuseum i løbet af 2020.

Med afsæt i Donckers Søkort fra 1600-tallet og et udvalg af Rembrandts raderinger fra samme tid spørger udstillingen ind til, om den verden vi kender, som er skabt i menneskets billede, er ved at forsvinde, eller om verden er ved at forandre sig så radikalt, at vi får sværere og sværere ved at spejle os i den?

Forandringerne kan opleves på makro-skala i de globale klimaforandringer, men også på et eksistentielt plan, hvor grænserne for kønnene er i opløsning, og hvor forekomsten af ikke-empirisk forankrede diagnoser og sygdomme stiger, og hvor mennesket som biologisk organisk krop i stigende grad indlejres i en digital virkelighed.

I kontekst af dette ville jeg undersøge, hvad man kan kalde en udviskning af mennesket, både kropsligt og billedligt. Jeg var inspireret af transformationen fra subjekt til objekt som man kender den fra galskabens- og åndssvagforsorgens historie, men også  ideen om sindet og legemets transformation til data.

I turboladen eksperimenterede jeg med forskellige typer software og 2,5D optagelser lavet med Kinect-sensorer, der optager kroppen i dybden som pointcloud-filer. Målet var at undersøge denne digitale teknologi vs. den almindelige videoteknologi, dets muligheder og begrænsninger og ikke mindst, hvordan teknologien kan bruges billedligt i relation til ideen om en udviskning af mennesket.

Sideløbende brugte jeg både træværkstedet og metalværkstedet til at bygge scenografiske elementer og en grid-lignende struktur inspireret af ideen om det digitale rum, der skulle fungere som scene til optagelserne i turboladen. Ideen var, at jeg ved at veksle mellem det konkrete/massive og det åbne/gridagtige, yderligere kunne undersøge opløsnings-tematikken.