Billedvæver Sanne Ransby arbejder på SVK’s såkaldte Kim Naver Væv, som er en stor skaftevæv.
Hendes skitse indeholder en figur, en slags ‘sputnik’ eller et rejsefællesskab, i form af samplede fotos af obstruerede genstande og af fire unge mennesker i en sofa, fordybet i bøger, pc’er og i hinanden. Ransby ønsker at væve figuren, så den fremstår som en helhed med lag, dybder og farvespring.
Hun udnytter alle vævens skafter og tramper i den vævebinding, hun har valgt til projektet – det vil sige 8 skafter og 8 tramper. Hun benytter sig af skaftevævens muligheder for at udføre komplicerede mønstre, bindinger og sølninger, og hun kombinerer det med indpluk i traditionel gobelinteknik.
Den klassiske mønsterbinding, som Ransby arbejder med i projektet, er med til at give billedet dybde og bund. Vævningen består nemlig af tre farvelag – kæde, mønsterskud og bindeskud – og alle tre farvelag er synlige og forandrer sig i samspillet med hinanden. Det er en slags organisk mønstring, inspireret af moiré-effekter samt vand- og træstrukturer – og lagene fungerer som en reference til historie og langsommelighed og er ment som ’filmmusik’ for figuren.
I kombination med mønstringen bruger Ransby et utal af farver (garner, som hun selv indfarver) både i kæde og skud, og dette er ligeledes med til at give hendes billede dybde og lag.
I videoen tager Sanne tæppet af væven, 3. september 2012.