Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Vand var tema og inspiration under arbejdsopholdet på Statens Værksteder og til udstillingen på Grønbechs Gård. Det blev en daglig undersøgelse i at fange vandets bevægelse og energi, mens blækringe flød på vandoverfladen, og linjerne imiterede bølgers krusninger.

Oktober 2022

Suminagashi

Hver dag i 2 måneder har jeg marmoreret med en Japansk teknik kaldet Suminagashi. Et ritual, hvor jeg malede på vand med min egen fortolkning af den japanske teknik. Jeg trækker vejret roligt og er stille. Fokus er på vand, overfladen og de vibrationer, der er i det.

Med rolig hånd dypper jeg skiftevis penslerne, så spisen rører vandoverfladen, og blækken spredes på det blanke vand. En flow-tilstand, hvor tiden går lidt langsommere, mens jeg observerer de rytmiske blækringe, som skaber formationer på vandoverfladen.

Suminagashi monotopier

De indrammede unikke Suminagashi monotopier er aftryk af blækringene på vandoverfladen. Motivet giver associationer til krusninger på en vandoverflade og de vibrerende linjer, der er i konstant bevægelse. Ligesom vandet der aldrig står stille, vibrerer aftrykkene på papiret.

Traditionel japansk sumi-e tuschblæk er brugt til marmoreringen, og jeg har fastholdt kun at bruge de traditionelle farver, som er sort, rød og blå farver. Disse 3 farver er brugt rene og blandet på kryds for at skabe subtile farvenuancer. Nogle med ét tryk, andre med op til 4 tryk, som overlapper hinanden.

Det flimrer lidt for øjnene, som vand flimrer, når man zoomer ind og fokuserer.

Fotos: Kirstine Autzen