Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Tekstilkunstner Dorte Østergaard Jakobsen har på Statens Værksteder arbejdet på den sanselige totalinstallation bLoT, der kan opleves i Officinet frem til den 3. marts. Mellem transparente tekstiler, der hænger ned fra loftet kan publikum lægge sig på puder på gulvet, lytte til musik og forsvinde væk fra virkeligheden.

At være på en rejse, fysisk såvel som mentalt, er en tematik, Dorte Østergaard Jakobsen har arbejdet med de sidste ti år, og det er ligeledes omdrejningspunktet i installationen bLoT. Inspireret af sine mange sejlture i Middelhavet har hun indfarvet transparente silkebaner i havets nuancer og trykt dem med de aftegninger, ankerkæden har dannet ved de forskellige ankerpladser undervejs.

Silkebanernes ro
Værket kredser om materialets transparens, og hvordan de tynde silkebaner kan skabe et rum, der på samme tid virker åbent og afskærmet. Det består af 20 silkeorganzabaner indfarvet i blålige og grønlige nuancer. De fleste med tryk i orange nuancer, et par helt uden. Dorte Østergaard Jakobsen har udvalgt seks ankerkædeaftegninger af de i alt 50, hun har og tilfældigt kombineret dem på forskellige måder. Nogle er helt enkle, andre er mere sammenfiltrede og afspejler, at det er et sted, skibet har ligget i længere tid.

De maritime referencer er i det hele taget gennemgående for installationen. Den ro, hun oplever, når hun sejler, har hun forsøgt at overføre til tekstilerne. For hun er interesseret i at frembringe en sanselighed og en rolig stemning, der giver plads til refleksion. En stemning, som de florlette silkebaner, der duver let ved bevægelse er med til at skabe.

Således har hun også fundet inspiration i et citat af den islandske forfatter Jón Kalman Stefánsson, der lyder: ”Husk: Havet er større end hverdagen. Mennesket finder hvile på havet. Det er vidderne, den ufattelige størrelse, der giver ro, trøst og gør livets problemer mindre. Besværlighederne på land, fnidder, ærgrelse, samvær med andre mennesker, pligter, man kigger ind i bølgerne og mærker, hvordan tilværelsen falder til ro i brystet.”

Tekstile rum som designinstallationer
bLoT er en såkaldt designinstallation. Et begreb, der er karakteristisk for Dorte Østergaard Jakobsens kunstneriske praksis, og som dækker over de totaloplevelser hun skaber ved at blande kunst og design. Hun arbejder med tekstile rum, der er mulige at opholde sig i og har i den forbindelse altid brugt sin afdøde mand industriel designer Jakob Bergs møbler. Med bLoT har hun dog valgt for første gang ikke at anvende dem, og dermed repræsenterer værket ligeledes en ny rejse for Dorte Østergaard Jakobsen. En rejse, der peger ind i fremtiden, og hvor hun langsomt bevæger sig væk fra deres årelange samarbejde.

I stedet for møbler bruger hun puder, hvormed publikum inviteres til at lægge sig ned og forsvinde væk på deres egen rejse: ”Det er jo det, livet handler om. At vi alle sammen er på en eller anden form for rejse – både konkret og ukonkret.”

Silkebanerne og puderne akkompagneres af et lydbillede, som Dorte Østergaard Jakobsen har samarbejdet med den engelske komponist Nigel Goulding om. At hun inddrager musik handler igen om, at hun ønsker at skabe en sanselighed. På flere parametre. Derfor er gulvet også metalblankt for således at skabe spejlinger og rumlig dybde.

Dorte Østergaard Jakobsens arbejde kan i det hele taget karakteriseres ved at indeholde mange lag. Foruden værkets fysiske og referentielle lag, har dets titel også flere lag. Den kan både forstås som farven blå, som hvad det blot er og som en ofring.

bLoT er skabt i samarbejde med assistent og tekstildesigner Lisa Rogersdotter. Øverste og nederste billede er taget af fotograf Dorte Krogh.

Skrevet af Cecilie Aaby