Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

I forbindelse med udstillingen ’Body Objects’ på Overgaden har Nour Fog på Statens Værksteder eksperimenteret med forskellige teknikker til gibsafstøbning, glaseret keramiske værker og produceret metalpodier til værkerne.

Installationen Sirene, består af lydskulpturer i papirmaché-pulp, med en højde varierende mellem 1.5 – 2.5 meter. Nogle hænger svævende ned fra loftet, mens andre balancerer på et lille punkt på gulvet. Skulpturerne er monokromt grå, og placeres i et stort hvidt rum med gråmalet gulv. Det kølige grå og hvide rum, i samspil med skulpturerne, skaber et højtideligt, tilbageholdt og stærkt sanseligt rum med fokus på form og lyd.

For at give hver skulptur deres egen lydlige klangflade, er skulpturernes individuelle lyd, indsunget af forskellige menneskestemmer. Værkets lyd går, som en alarmsirene, med jævne mellemrum i gang. Den menneskeliggjorte sirenelyd, giver skulpturerne et alarmerende, følsomt og længselsfuldt udtryk.

Skulpturelt er projektet inspireret af alarmsireners tragtformede lydforstærkere, horninstrumenter, alternative højtalerkonstruktioner og menneskekroppens anatomi.

Med den skulpturelle lydinstallation Sirene, har Nour ønsket at skabe et værk, der udtrykker en menneskelig skrøbelighed. Dvs. forbindelser mellem kroppen og det mentale, samt skrøbeligheden i livets uvisse rejse og skæbne. Værket skal repræsentere skønheden i det ufortalte, frygten for det, der kan ske, samt det at være vidne til sygdom og opleve tab.