Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Niels Østergaard Munk har i det store fotoværksted arbejdet på sin soloudstilling Gyngende Grund til Galleri Image. Udstillingen tager udgangspunkt i den såkaldte ”rolling shutter”, der forårsager det blævrende billede på randen af kollaps, som vi kender fra digitale videoer.

Marts 2024

De primære spørgsmål i Niels Østergaards Munks praksis har de seneste år været: hvad er et billede? Hvori består billedets beskaffenhed? Hvad siger en billedteknologi om sin samtid? Og hvad betyder mediets materialitet for vores perception af verden?

I sin fortsatte udforskning af disse spørgsmål tager Østergaard Munk os med til vandlandet Lalandia, som bliver genstandsfeltet for det bølgende billede, og som ganske ironisk ligger placeret bag Danmarks største stormflodsdige på bunden af den ikke længere eksisterende Rødby Fjord.

Med Østergaard Munks vanlige blanding af virtuost kameranørderi og tragikomiske blik på historiske begivenheder fungerer Lalandia herfra som prisme for større emner som drivhuseffekten, biosfærer, erindringskultur, hukommelsesteknikker, historieløshed, billedteknologier og andre anakronismer.

Han har benyttet Statens Værksteder til at klippe film, redigere billeder, montere print i rammer og fremkalde billeder i mørkekammeret.