Under sit ophold på Statens Værksteder har Maja Qvarnström primært arbejdet med litografi og overført tegninger i oliekridt til den litografiske sten. Hun har arbejdet med solsikken som motiv i en serie på tre. I alt har hun arbejdet med fire litografiske sten og eksperimenteret med at kombinere litografiteknikken med håndtegnede elementer af farve, vokskridt og oliepastel.
Feb. 2025
Da jeg var færdig med litografien, begyndte jeg at eksperimentere med monotypi. Det er en teknik, der giver mange muligheder, stor frihed og mange overraskelser. Jeg har ikke prøvet det før, men var nysgerrig på, hvordan teknikken ligger tæt op ad maleri, men alligevel bliver noget helt andet – både i udførelse og resultat.
I mine eksperimenter har jeg brugt en plexiglasplade, som jeg malede direkte på. Fokus har været på at følge lysten, tegne frit i hånden, og prøve forskellige metoder, medier, farver og motiver. Jeg har også arbejdet med direct trace drawing, hvor man valser pladen op med tryksværte, lægger et papir over og tegner direkte på papirets bagside. Sværten sætter sig fast dér, hvor der er tegnet, og linjerne bliver meget bløde, hvilket ligner den type linje, man opnår med ætseteknikken, soft ground.
De litografiske tryk – og muligvis nogle af monotypierne – kommer til at indgå i den udstilling, jeg arbejder på, sammen med billedkunstner Astrid Sonne, som vises i Danske Grafikeres Hus i april 2025. Udstillingen har arbejdstitlen Bad Sounds, hentet fra Anne Carsons essay The Gender of Sounds, som undersøger, hvordan kvinders lyde blev betragtet som vildskab, der truede det mandlige ideal om selvkontrol. Udstillingen vil forsigtigt finde vej ind i nogle af disse krydsfelter og indeholde grafiske elementer, maleri, sand- og lerskulptur samt en større installation.