Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

På metalværkstedet har Louis André Jørgensen arbejdet på tre skulpturer i stål og bronze, som skal vises på gruppeudstillingen De Tabte Runesten i Rundetårn. Udstillingen tager afsæt i 9 runesten, som gik tabt ved Københavns brand i 1728. Ni kunstnere er inviteret til hver at arbejde med én af stenene, og Louis André har fået Avnslev-stenen.

Maj 2025

Avnslev-stenen var allerede dengang et fragment af en meget større sten med kun brudstykker af runeinskriptionen bevaret. Den kom til København i ca. 1652 og blev opsat ved Trinitatis Kirkegård. Der stod den stadig, da byen brændte i 1728. Hvad der præcis skete med den er uvist. Måske gik den til grunde i flammerne, eller blev brugt i byens genopbygning.

Med udgangspunkt i stenens karakter af fragment vil jeg skrive en science-fiction og folklore-inspireret fortælling om dens skæbne under branden: Stenen opløses i flammerne til en damp, som forlader byen og efterhånden finder hvile i et birketræ. Dengang var birkens bark som ubeskrevet papir, og stendampen satte sig i træet som en skrift. Den blev til de sorte striber, vi i dag kender birken for. Nogle gange kan man endda se denne vilde skrift i birkens grene – som redelignende heksekoste, der vejrer i vinden.

På baggrund af denne fortælling laver Louis André tre skulpturer bestående af bronzeafstøbninger af heksekoste fra birk, som får ben af stål. På metalværkstedet har jeg arbejdet med ciselering af bronzerne. Et tidskrævende arbejde, hvori jeg bearbejder overfladen på afstøbningerne, fjerner rester af støbe- og luftkanaler og skaber tekstur. Samtidig har jeg designet og udformet de stålben, som skal sættes på bronzerne.