Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Trykteknikken fra 1700 tallet består af præcisionskrævende processer, men for Tine Becker åbner den et rum for eksperimenter med stenoverflader, laveringer i den fedtholdige tusch og bearbejdning af trykpapiret. De færdige tryk skal med på udstilling på Hillerød Biblioteks Vandrehal.

For Tine Becker fungerer grafisk værksted som et laboratorium, hvor hun undersøger og udforsker litografiens muligheder. I opbygningen af motiver afprøver hun de fedtholdige substansers forskellige udtryk.

”Jeg river tuschen og bruger den opblandet med vand, så jeg kan lave alle former for laveringer fra de helt mørke til de helt lyse nuancer, alt efter det udtryk jeg ønsker”

Herudover arbejder Tine direkte på stenen med fedtkridt, bly og forskellige tuschtyper.
Endvidere eksperimentere hun med at overføre motiver fra papir, som er malet med gummiarabicum, så det fedtholdige motiv først fæstner i mødet med stenen. Da bliver strukturen i papiret en del af motivet, som hun aktivt kan arbejde med. Også i selve trykningen afprøver hun forskellige papirtyper – både blanke og påmalet papir med olie /vand baseret farve.

Om selve opholdet på Statens værksteder siger Tine:

”De billeder, jeg har arbejdet på her på Statens Værksteder, tager afsæt i billeder fra mit bagland, som meldte sig med stor kraft tidligt i processen. Træer og skoven som metafor for forandring og overgang har udgjort motivkredsen i dette projekt. Det har jeg sat stor pris på – og at der bogstaveligt talt har været rum til at jeg kunne udfolde min kunst”

> Tines tidligere projekt, Døden II