Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

I sommeren 2024 har Lise Seier Petersen skaleret Draperede Smeltestykker op i den store ovns fulde højde – dvs. en færdigbrændt højde på ca. 90 cm.

September 2024

Smeltestykkerne er udviklet gennem flere års undersøgelser. Adskillige ophold på Statens Værksteders Store Lerværksted har gjort det muligt at udforske og udfordre materialerne i formater, det almindeligvis ikke er muligt at opnå i en keramikers eget studio.

Smeltestykker er i al sin enkelhed almindeligt dansk blå- og rødler, der har et lavt smeltepunkt, samt pibeler, der har et højere smeltepunkt. De drejes i klassiske keramiske grundformer, en del af dem påføres et lag pibeler og enkelte facetskæres. Brændingen foregår ved temperaturer mellem 1170 og 1200 grader, hvorved leret begynder at deformere og smelte. Det kræver en præcis brænding, fordi sintringsintervallet, det vil sige spændet mellem lerets begyndende deformering og den totale nedsmeltning er meget lille – omkring 5-10 grader.

Smeltelerstykker

Det er kombinationen af lertyper, form, brændingstemperatur og -tid, der er udslagsgivende for objekternes endelige form. Det er en proces, som indeholder en kombination af undersøgelser af de fysiske love for lers smeltning kombineret med udfordringen af samme samt indgående materialekendskab og et utal af forsøg.

Draperede Smeltestykker opstod i forbindelse med udstillingen “Alkymistisk Træf” på Vejen Kunstmuseum i 2023-24. Inspirationen er draperingerne i Niels Hansen Jacobsens skulptur “Violinisten”.

Ved at bygge eller dreje en “kerne” op i stentøjsler og lade lertøjsleret smelte ned af siderne, lægger det smeltende ler sig i organiske folder og forløb.

Draperede Smeltestykker omsætter et greb fra klassisk skulpturforståelse til keramisk formsprog ved hjælp af lerets egne processer. Draperingernes ”kerne” drejes eller modelleres i stentøjsler i klassiske keramiske grundformer, som påmonteres drejede eller ekstruderede lertøjsler.

Visuelt er der betydeligt potentiale både i at synliggøre naturkræfter og i at udfolde oplevelsen af, hvordan ler kan anvendes. Smeltende ler kan f.eks. referere til vulkaners glødende lava; men det kan også opleves som sindbilleder på størknet tid – eller slet og ret som et greb, der ved hjælp af traditionelt keramisk håndværk inddrager både kunsthistoriske og filosofiske referencer.

Det er en metode, der lægger op til rumlige objekter samt til opskaleringer, der muliggør oplevelsen af det fysiske møde mellem objekt og beskuer.

Opholdet i 2024 danner udgangspunkt for en udstilling i Peach Corner i 2025. Værkerne til udstillingen udføres på Statens Værksteder for Kunst i sensommeren 2025.