Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Lisa Strömbeck har arbejdet i SVFKs mørkekammer og lille fotostudie med nogle større Liquid Light fotografier af skrøbelige og særlige træer. Der er navngivne gamle træer som Kongeegen i Jægerspris Nordskov, Old Tjikko på Fulufjället i Sverige, Dicke Marie i Tegeler Forst i Berlin,  L’Ullivone i Fara in Sabina i Italien etc.  Dog er de fleste træer anonyme og taget med, fordi deres form og skrøbelighed giver en fornemmelse at være til stede i dag, men måske ikke i morgen.

Nov. 2020

Stemningen af en øjeblikkelig tilstedeværelse forstærkes af, at jeg arbejder med Liquid Light teknikken, hvor billedet kun delvist dækker papiret.

Processen i mørkekammeret

Liquid light fungerer sådan her: I mørkekammerets røde lys pensler jeg den lysfølsomme fotoemulsion på tykke kobbertryk-papirer (papirets materialitet er vigtig). Jeg pensler emulsionen på i strøg, så papiret ikke bliver helt dækket. Derefter skal det emulsion-holdige papir tørre i total mørke i 12 timer. Så kommer jeg tilbage og belyser papiret med mit negativ og fremkalder det. Først når det er fremkaldt, kan jeg se, hvordan penselstrøgene passer sammen med billedet. Det er det mest spændende øjeblik. Oftest forsøger jeg at styre processen ved at pensle fotoemulsionen på i forhold til, hvordan billedet ser ud. Alligevel sker det ofte, at et perfekt billede kommer ud af noget, jeg ikke havde regnet ud på forhånd. Det handler f.eks. om at billedet bliver lysere, der hvor emulsionen er strøget tyndt på og omvendt. 

Jeg kan lide, at naturens skrøbelighed bliver så tydelig i disse billeder. Det er ikke træernes storhed eller skønhed, der er i fokus, men følsomheden.