Med inspiration fra Dan Turèlls digt Hyldest til hverdagen og et kig på egne hverdagsrutiner skaber designer Alvilde Holm en lampe i stål, der afspejler de farver og følelser, hun forbinder med lysets skift i løbet af dagen. Lampen skal udstilles på Stockholm Furniture & Light Fair som en del af danishdesign MAKERS’ bidrag under temaet ’hverdagsdesign’.
Dec. 2017
”Det, der gør, at noget er en hverdagsrutine, er netop, at man udfører en fysisk handling gentagne gange”, siger Alvilde.
Hun har taget udgangspunkt i den handling og indramning af dagen, det er, at tænde og slukke lys morgen og aften. Og netop interaktionen med designet; at man skal forholde sig direkte til det, er vigtig for Alvilde.
”Der er mange, der gerne vil effektivisere hverdagens rutiner og design generelt”, siger hun. Vi taler bl.a. om lys, der tænder, når man klapper.
Alvilde vil nærmest det modsatte. Hun bruger grammofonen som eksempel på en genstand, som man er nødt til at agere fysisk med. Med sit design vil hun gerne blive i det besværlige. Hun vil blotlægge designet og skabe gennemsigtighed og forståelse for det funktionelle og mekaniske. I forlængelse deraf sørger hun også for at konstruere lampen sådan, at man selv kan reparere lyskilden, hvis den skulle gå i stykker.
For at give designet en hverdagslig æstetik holder Alvilde de fleste dele af lampen i børstet stål. Hun fortæller, at designet har forandret sig i løbet af opholdet på SVK: ”Det er faktisk meget opholdet herinde, der har betydning for, hvad jeg laver.” Stålet giver lampen et råt og industrielt udtryk, som understreges af de krydsrulleteringer, hun har dekoreret soklen med. Rulletering er små graveringer i metal i form af streger eller kryds, der tjener til at skabe friktion på fx værktøj. Inspirationen har Alvilde fået fra forskelligt værktøj på metalværkstedet: ”Jeg synes, det er smukt, meget af sådan noget håndværktøj”, siger hun. Alvilde overfører æstetikken fra metalværkstedets maskiner og værktøj til sit design.
Først var tanken, at det skulle være en lampe, hvor skærmen kunne flippes, så lyset blev enten blåt eller rødt. Nu arbejder hun med flere farvenuancer mellem den lyse blå og den dybe røde og med en lampe, der både kan hænge på væggen og stå på et bord. Skærmen skal ikke lakeres i blåt eller rødt, som det oprindeligt var idéen, men skal i stedet være hvid indvendig. Farveskiftene skal ske ved hjælp af to transparente akrylplader med farvet papir imellem, som lægges over lyspæren.
Alvilde har arbejdet med metal før, men for det meste i større skala. At arbejde med mindre ting har været en udfordring i sådan et stort rum, fortæller hun, ”man vil gerne op i skala”. Lampedelene skal passe perfekt sammen. Der har været fokus på detaljerne, når hun har børstet stålet, fræset spor til ophæng og ledning, lavet gevind og sokkel og håndbukket, foldet og hamret stålskærmene og skåret slids i. Alvilde har ikke lavet arbejdstegninger, før hun gik i gang med at folde modeller i ståltråd og papir og siden med at udskære og forme de koniske lampeskærme. Hun har arbejdet både efter øjemål og efter minutiøse opmålinger.
”Metal er virkelig et fedt materiale at arbejde i”, siger hun med et smil.
Skrevet af Helene Johanne Christensen