Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Lone Arendal arbejder i Grafikværkstedet på en serie træsnit til en udstilling på Galleri Weinberger i København.

Projektet tager udgangspunkt i en rejse til Nepal, hun var på i oktober 2012. Her tog hun 4-500 snapshots af gadeliv og hverdagssituationer i Katmandu. Det er særligt oplevelsen af kaos, og af at være ”et andet sted”, som Lone ønsker at skabe fornemmelsen af i denne billedserie af træsnit.

Lone arbejder med digitale og analoge teknikker. Hun billedbehandler fotografierne i Photoshop, så kontrasterne forstærkes. Herfra printer hun billederne i fuld størrelse og overfører motiverne med håndtegning til træpladerne ved hjælp af kalkerpapir. De fleste valg tager hun i selve snitteprocessen, når hun snitter det negative af motivet væk fra trykkefladen. Nogle udsnit af billedet, vælger hun, at oversætte til rene grafiske flader, der ligner at være klippet ud med saks, mens andre fremstår mere detaljerige og tydeligvis udført i træsnit teknikken.

Lone arbejder i birkefinér, fordi det er forholdsvist hårdt træ, der let flækker, når hun snitter i det. Derved mister hun kontrol over arbejdet og det er givtigt for hendes kunstneriske proces. Sådan opstår der et grovere udtryk, og det bliver tydeligt at se at arbejdet er udført med hænderne.

Nogle af billederne trykker hun på håndlavet nepalesisk papir i rustik og uregelmæssig kvalitet og andre på industrielt fabrikeret Hahnemüller papir. Også med brug af forskellige trykketeknikker opnår hun forskellige udtryk, afhængigt af om de udføres på litografi og træsnit presseren eller med håndfladerne. De varierede typer af trykketeknikker og papirtyper kombineres i collager, så nye kompositioner opstår. Det understreger både rejsemindet som fragment og kaos fornemmelsen i billederne.