Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Billedkunstneren, Peter Holst Henckel, har under sit ophold på SVK arbejdet på at videreudvikle sin seneste værktype, der kombinerer fotografiske motiver og forskellige materialiteter. Resultatet vises på soloudstillingen Priming and Framing hos Galleri SPECTA.

Peter har gennem sin kunstneriske praksis arbejdet intensivt med fotografiet, som han digitalt har manipuleret på forskellige måder. For nogle år siden begyndte han at arbejde med fotografiske motiver på jeans, i ønsket om at få mere materialitet ind i den fotografiske proces. Dette arbejde vil han nu, med projektet Geflügelte Bilder, videreføre i træ.

Eksperimenteren med farver og finer
I begyndelsen af sit ophold lagde Peter ud med at teste forskellige typer af højkvalitets akrylmaling på forskellige typer af træfiner. Eksperimenterne viste, at flere parametre har betydning for hvordan malingen reagerer med træet, bl.a. træets årer, skæringen af træet, farveblandingen og farvens påførelse. Peter har valgt at bruge flere typer af finer til de endelige værker, hvilket giver et varieret udtryk.

Inden opholdet havde Peter ikke en præcis idé om hvordan han ville arbejde med træet, men han fik lavet forskellige opdelinger og strukturer i træ. Herefter indfarvede han disse ved at lade træet suge farverne til sig, uden helt præcist at vide hvordan resultatet ville blive. Træet, der er et naturmateriale, kan være svært at styre, og når man lader det komme til orde som her, tilfører det den kunstneriske proces et element af vilkårlighed. Peter forklarer:

”Jeg har materialet som både med- og modspiller, hvilket jeg synes giver en meget spændende proces og muligheden for et uforudset resultat. I forhold til mit arbejde med jeans, giver træet uendelige muligheder, hvilket har været nyt for mig.”

Det fotografiske lag
Peter har gennem mange år samlet en bank af fotografier på computeren, og han har haft ideer til, hvilke fotografiske motiver der skulle bruges i dette projekt. Han vil printe motiverne på det indfarvede træ, der således tilføres et nyt æstetisk og betydningsmæssigt lag. Peter har løbende arbejdet med balancen mellem de fysiske materialer og de fotografiske motiver i computeren, med det formål at ramme den helt rigtige balance mellem værkernes to lag. De fotografiske motiver er bl.a. close-ups af forskellige gestusser, f.eks. hænder i bestemte positioner, gerne med forskellige genstande i. Tanken er, at motiverne bliver almene koder, som kan anslå en særlig stemning eller tematik i værkerne, men som levner muligheden for åben fortolkning. Bag motiverne vil træet, med dets årer, nogle steder træde frem. De fotografiske motiver printes på finerstrukturerne med en stor flatbed-printer. I denne del af processen vil træet igen have noget at sige, fordi Peter endnu ikke med sikkerhed ved, hvordan træet vil suge blækken.

En kommentar til maleritraditionen
Med Geflügelte Bilder undersøger Peter kernen i sin kunstneriske praksis fra en ny vinkel. Værkerne er hans bud på, hvordan maleri kan se ud i dag. Han forventer, at folk bag det nye, udtryk med mere materialitet, vil kunne genkende kernen hans værker, der altid har en vis enkelthed over sig, men samtidig kan tilbyde dybere lag af betydninger og fortolkninger. Peter uddyber:

”Der er altid den dobbelthed i min kunst, at den kan have flere lag af betydning, hvis man vil det – man bliver ikke påduttet noget.”

Titlen på projektet, Geflügelte Bilder, hentyder netop til denne dobbelthed; at billederne, ligesom bevingede ord, kan tilføres ekstra betydningslag.

Kritisk rammesætning
I Peters atelier på SVK befinder sig flere andre elementer som skal indgå i udstillingen. I et hjørne står en række særlige plastikplader med store, hvide malerklatter på. Peter forklarer, at man kan printe på pladerne, og herefter afmontere de printede malerklatter. En anden mindre serie af værker laves på den type af aluminiumsplader der normalt anvendes til offsettryk.

Midt på gulvet fylder en stor, skulpturel trækonstruktion, som ligner en masse sammensatte trærammer. Rundt omkring på rammerne placerer Peter med et stempel specifikke årstal, som repræsenterer vigtige sociale, politiske og samfundsmæssige begivenheder i et dansk perspektiv. Peter fortæller, at dette værk skal være det første man ser på udstillingen, idet det er en rammesætning for alle værkerne. Udstillingstitlen, Priming and Framing, beskriver den proces, som en kunstner går i gennem med et maleri; fra starten hvor lærredet grundes, til slutningen hvor maleriet indrammes. Denne proces sker parallelt politisk forklarer Peter, f.eks. i forhold til hvordan den offentlige kommunikation styres af politikerne; når befolkningen ’primes’ til at tænke på forskellige ’problemer’, som politikerne bagefter præsenterer løsninger på.

Priming and Framing åbner på Galleri SPECTA den 11. november 2016.