Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Maya Peitersen har i SVKs metalværksted arbejdet på sit bidrag ’Forsvindingskabinet’ til gruppeudstillingen REVISIT: Musikerne maler, malerne musicerer og digterne holder kæftOvergaden.

Nov. 2014

Af 58 elementer har hun bygget en trækonstruktion, som er blevet beklædt med zink. Hvor Maya er vant til at arbejde i træ, er det første gang, hun arbejder med metal og zinkplader. Zinkpladerne skæres til i passende størrelser og bøjes, så de passer på trækonstruktionen. De er skruet fast – praktisk, men tilfører også værket en ”nitteeffekt”.

De matte zinkplader giver et hårdt og afvisende udtryk. Modsat kobberbeklædning, som projektet oprindeligt var tiltænkt, er der en mere profan og dagligdagskarakter over materialevalget zink.

Værket er udformet som en lagdelt stjerneform med otte takker. Gennem en envejsdør, som kun kan åbnes udefra, forsvinder den besøgende ind i et lille, klaustrofobisk rum. Forsvindingskabinettet er lydtæt, idet indersiden beklædes med lydabsorberende stof, og lyden absorberes i stoffet og i takkernes fordybninger. De ensrettede døre, det hårde ydre og det lydtætte indre underbygger den klaustrofobiske effekt.

’Forsvindingskabinet’ er for Maya en kommentar til det diagnosesamfund, vi lever i. Når man giver et menneske en diagnose, som for eksempel skizofreni, så fjerner man på en vis måde dette menneske fra virkeligheden. Vor tids normal er knapt målbar, da det nærmest er blevet normalen at have en diagnose. Det er helt uhørt at sige, at det simpelthen er svært at være menneske, og leve livet på godt og ondt. Når man lukker et menneske inde i en gummicelle, så fjerner man det fra virkeligheden ved at lukke ned for sanserne og derved ignorere dets tilstedeværelse. På den måde kan forsvindingskabinettet være en metafor for den fastlåste, klaustrofobiske situation, det kan være, at få stillet en diagnose.