Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Amanda Betz og Julie Lützen og arbejder hver især på en serie værker til en udstilling på Galleri Klejn i Allinge, i forbindelse med Bornholms Kunstuge i september 2013. Temaet for både udstillingen og kunstugen er kant.

Forud for arbejdet på SVK har Amanda tegnet nogle geometriske mønstre og fået dem laserskåret i træ. Disse træemner skal fungere som matricer for hendes første tryk. I Grafikværkstedet påfører hun dem oliebaserede højtryksfarver.

For at introducere elementer af uforudsigelighed i processen og en kontrast til det stramme geometriske udtryk, som det rene tryk med de geometriske træmatricer alene ville give, starter hun med at præge træmatricerne ved at lægge papir henover, som hun har bearbejdet på forskellig vis. Hun har f.eks. krøllet eller foldet det i tesselations, en teknik kendt fra origami. Derefter kører hun de farvebelagte træmatricer med papiret henover igennem valsen.

Med det første tryk præges farvelaget på træmatricerne af det bearbejdede papiret på forskellig vis, afhængigt af den valgte folde- eller krølleteknik. Også også papirtypen, dets hård- eller blødhed samt dets evne til at suge farven, er afgørende for prægningens udtryk.

Med de prægede træmatricer foretager Amanda en række tryk på akvarel- og manifoldpapir. Prægningerne slår igennem i trykkene. Manifoldpapiret suger ikke trykfarven så effektivt og det kan derfor bruges som matricen for endnu et tryk.

Med de forskellige typer trykmatricer og papir og opnår hun varierede teksturer. Udtrykkene spænder imellem det ensartede, grafisk stramme og det stoflige og ’slidte’.

“Jeg er ved at blive en rigtig papir-dude. Jeg har tidligere arbejdet med møbler og lamper og andre tredimensionelle elementer i papir, (se Tegningens konstruktion). I det her projekt får jeg afprøvet og lært en masse om at trykke på og med forskellige slags papir og træ. Jeg har undersøgt, hvor mange aftryk jeg kan tage af træmatricerne, før de afgiver for lidt farve, i forhold til den farveintensitet jeg gerne vil ha’. Men især prægningen af træet med de forskellige slags papir og foldeteknikker, har været vigtige undersøgelser for udviklingen af denne her metode, som jeg gerne vil arbejde videre med. i mit næste projekt vil jeg gerne arbejde med større papirfoldninger”.

Læs også om Julie Lützens arbejde til samme udstilling.