Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Henover de varme sommerdage har tekstildesigner Drua Sif Simone Albrechtsen skabt en kollektion af beklædningstekstiler på TC1- væven og leget med symbiosen mellem solide og changerende farvelag i dobbeltvæv samt lysets indvirkning på de forskellige materialer.

Letter Landscapes tager afsæt i Druas afgangsprojekt fra The Swedish School of Textiles Captured by Cable Couture, som er en digitalstrikket kollektion af vægtæpper. Her er det observationer omkring lysets påvirkning af farver og materialer, som har dannet grundlag for den videre undersøgelse. Projektet ender ud i en tekstilkollektion, som bl.a. skal være basis for tre vægtæpper, der skal væves industrielt i Holland.

Det var i starten planen at flytte vævens moduler til 24 tråde per cm, men i stedet har Drua tilpasset sit arbejde til 18 tråde per cm. Skiftet fra 24 til 18 tråde per cm har indebåret brug af kraftigere materialer end først antaget, samt sammensætning af flere tråde i hver sølle og i hvert skud. Dette har haft betydning for hvordan farverne blander sig: ”Det er ligesom, hvis du forestiller dig pixels – jo større de er, desto mindre blander de sig, når du kigger på det og sådan er det også med væv.” Derudover har det også haft betydning for hvilke type materialer, der er valgt til de endelige tekstiler og selve konstruktionen af mønsterrapporterne.

To sideløbende vævninger
Alle mønstrene er opbygget af blokbogstaver og tegnet i Photoshop, hvor også bindingerne er lagt ind. Filerne er herefter ført via USB til væven. I begyndelsen vævede Drua på ét bredt stykke, men valgte senere at dele væven op. Til det fandt Drua en måde at sammensætte to filer og samtidig programmere væven til at arbejde på én fil ad gangen, hvilket åbnede muligheden for at væve to prøver sideløbende.

På SVK har Drua vævet 12 hele prøver og en række mindre mønstre – farver og materialeprøver. ”Ofte skal man lige opdage, hvad kæden kan, når man har sat den op, for det er ikke altid det man regner med. Det er netop det spændende ved at arbejde med væv” – fortæller Drua.

De færdige prøver på 30 X 40 cm tager ca. 10 timer at væve og det skyldes specielt dobbeltvævningen og de fine materialer. Selve garntyperne i de færdige tekstiler spænder over viskose, krympegarn, lyrex og et halvelastisk garn – en blanding af polyester og viskose. Krympegarnet og kontrasten mellem de forskellige garntyper har gjort det muligt for Drua at danne relieffer i de stramme mønsterkompositioner.

Farvespektret rummer både matte og jordlige nuancer samt et udvalg af skinnende, metalliske nuancer i forskellige varme og kolde toner. Disse skifter udtryk under forskellige lysforhold. I det store farvespekter og blandt de forskellige garntyper, ligger en konstant afprøvning, tilpasning og observering af materialernes egenskaber. Skudgarnene – dvs. den række tråde, der løber i et mønster gennem kæden – er først og fremmest valgt ud fra, hvilket modspil og samspil de skaber mellem kæderne under forskellige lyspåvirkninger og i forhold til hinanden. En stor del af metoden er dermed at observere materialet, når det eksponeres for forskellige lyskilder.

 

Skrevet af Fanny Menaka Dons

Note: Projektet er støttet af Statens Kunstfond