På Statens Værksteder for Kunst har tekstilformgiver, Begitte Lynge Andersen, udviklet nye værker til udstilling på Glasmuseet Ebeltoft.
Marts 2021
“Margueritruten – et ægte menneske har flere rum” er en fler-rums udstilling, hvor beskueren vil opleve en fortælling – et forløb, der udvikler sig fra rum til rum.
Det overordnede tema for udstillingens fire rum er grænsen mellem det offentlige og det private rum, et indre og et ydre liv og det grænseoverskridende ved at fremvise det umiddelbart mindre skønne. Tematikken udfoldes med kroppen som referenceramme, fra subtile til mere eksoteriske visuelle fortolkninger. Udstillingen er et samarbejde med skulptør og glaspuster Marie Retpen.
Projektets dele
Et gardin bestående af 20 baner á 2,26 m. organza silke. Serigrafisk trykt med sort pigmentpasta med motiver hentet fra et pulterkammer. Ophænges med 10 cm. mellemrum for at skabe rumlighed.
Tapet af syv sammensyede baner ostelærred á 3,5 m. Indfarvning og serigrafisk tryk. Et “hudtapet”, der ser ud til at rive sig løs for nede, krøller, og farven ser ud til at ville løbe af. Oven på er trykket et forstørret, hudlignende mønster. Her arbejdede jeg med farveforløb i overgangene fra det ene objekt til det andet. Teknikkerne er specialteknikker såsom: expantex, pigmentryk, tekstillim med hår og egen specialudviklet dip-dye teknik for at opnå et rynket og stribet farveforløb.
Dug af 12 m² lærredsvævet uld. Plantefarvning med hjælp fra den erfarne plantefarver Ulla Mariager. Ulla lavede forinden omkring 15 farveprøver med alskens urter, planter, frugt og grønt. Hvorefter vi indfarvede den 12m² store dug sammen.
Dip-dye blev brugt for at opnå farveforløb i dugens kanter. Herefter serigrafisk trykte blodåre-motiver med pigmenttryk og tryk expantex i et trådmønster i dugens kanter for at fremhæve et krøllet udseende.
Overdug af 3 m² blondestof. Overfladebehandling med expantex og serigrafisk tryk med blodåre-motiver.
Gulvtæppe af overfladebehandlet af kunstpels. Et 16 meter langt tæppe, der løber langs dugens afsluttende kanter.
Makramé-teknik er brugt til at knytte rigtig mange blæste glasobjekter sammen. De ophænges senere, hvor hele værket samles til én voluminøs lysekrone.