Wednesday Architecture, der udgøres af arkitekterne Lise Bjerre Schmidt og Sofie Trier Mørk, har i træ- og metalværkstedet produceret foldeboret Baroque, der netop nu udstilles på Snedkernes Efterårsudstilling 2016.
Bygningsparadoks som metode
Snedkernes Efterårsudstilling finder sted i Kongens Lapidarium, Christian IV’s Bryghus, og det er et krav, at foldebordet der arbejdes på, forholder sig til stedet. Wednesday Architecture har valgt at lade sig inspirere af bygningens historie. Bryghuset har aldrig nået at udfylde sin oprindelige funktion som fæstningsværk, men alligevel står det som en signaturbygning. Den har kunnet mere, og andet, end det, den var tiltænkt, hvilket Lise og Sofie har valgt at bruge som et konceptuelt udgangspunkt. Foldebordet Baroque er barokt i sin overflod af muligheder.
Fra skitse til foldebord
Udstillingstemaet hedder i år Pitch Black, og det er et krav at møblet er sort. Lise og Sofie har tænkt på skitsen, der i sit tidlige stadie blot er nogle simple sorte streger på papiret. Tegner man ovenpå stregerne igen og igen, fremkommer dog et mere komplekst udtryk, med mange lag. På samme måde er foldebordet sammensat af en række, firkantede rammer, i enten stål eller ahorn. Ahorn giver den formmæssige stabilitet, som er essentiel for de spinkle rammer. Træet skal olieres eller voksbehandles, så dets sorte farve får mere glans. Fra sit sammenfoldede udgangspunkt skal bordet, ved hjælp af hængsler, kunne foldes ud i forskellige tredimensionelle strukturer.
Udvikling af foldebordet i værkstederne
I sin arbejdsproces går Wednesday Architecture hurtigt fra den konceptuelle idé til den fysiske, tredimensionelle udvikling. Det fungerer godt for dem, da de oplever, at materialerne altid fører udviklingen et nyt sted hen. Det har derfor været ideelt at være på træ- og metalværkstedet, hvor de har kunnet bygge sig frem, og sparre fagligt med værkstedslederne. De har desuden haft deres egen sparringspartner med til at tjekke konstruktionerne igennem, møbelsnedker Mikkel Magnussen.
I Juni begyndte de på en mock-up i pinde og gaffa-tape, for at finde frem til de rigtige rammer og den rigtige skala. På det tidspunkt troede de, at de skulle producere foldebordets hængsler i metal. Sparringen de fik i værkstederne gjorde dog, at de lavede hængslerne i tekstil, hvilket mimer idéen i deres oprindelige mock-up. Ligeledes har de fået lavet samlingerne i bordet anderledes end først tænkt, nemlig ved at fræse dem.
”Vi har brugt helt andre maskiner denne gang, hvilket er et succeskriterie for os.”
Bordet der blev til et spil
Baroque kan som bord foldes ud i fire bestemte positioner, men det er muligt at variere yderligere, og lade borde være en ren, skulpturel komposition. Man skal helst være flere om at slå bordet ud, og selve udfoldningen ses som et slags spil, Lise beskriver:
”Fremfor at man spiller på bordet, er bordet blevet spillet.”
På udstillingen skal foldebordet stå i position 1, og derfor er der lige nu blevet arbejdet mest på at få den specifikke position til at virke, skulpturelt og funktionelt. Lise og Sofie har desuden arbejdet på en bordplade til foldebordet, og har første udkast klar. Det kommer til udtryk som en slags spillebrikker, nogle ensartede skiver, som lægges ned i slidser på én af rammerne.
En overflod af udviklingsmuligheder
Showpiecet, der skal vises på udstillingen, er blot den første at sin type. Lige nu er det en abstraktion, der indeholder en masse potentialer, som senere hen skal udvikles. Enkelte kvaliteter i bordet skal uddrages, og danne udgangspunkt for mere simple variationer af bordet. Eksempelvis tænkes der i et spisebord med færre rammer. Der opstår hele tiden nye ideer, og de har netop bygget en klemme, der fungerer som hængsel der, hvor stål møder stål i bordets konstruktion. Klemmen kan være et element der arbejdes videre med, f.eks. så man kan samle sit eget bord med dem.