Amanda Betz har arbejdet i metal og træ på en kommende udstilling, der peger på den forsvindende danske papirindustri. Hendes ærinde har været at fortolke og formidle håndværket og processen bag det forsvundne, håndgjorte, vandmærkede seddelpapir.
Sept. 2024
Projektet er en rumlig installation, der ekstruderer papir-støberammen. En slags pædagogisk dissekering af rammens elementer i forløb. Betz har hentet inspiration til projektet fra Tycho Brahe, der, som papirpioner i Danmark, byggede sin egen vandmølle på Hven. Her producerede han sit eget papir med vandmærke til sine bøger. Betz har skabt vandmærket papir med inspiration fra Tycho Brahes teorier og kobbertryk. Arbejdet er udført dels på Statens Værksteder og dels på Papirmuseet Silkeborg (tidligere Silkeborg Papirfabrik).
Filigrane Bevægelser
Papiret har været centralt i udviklingen af det samfund vi kender i dag; vores love, videnskab, litteratur og historiske kilder er alle nedfældet på papir. For papiret husker og kan indeholde menneskelige tanker og følelser. Den danske papirindustri er i dag afviklet og dermed også Silkeborg Papirfabriks fremstilling af seddelpapirets vandmærke, som var en del af både værdiskabelsen og pengesedlens sikkerhed.
I arbejdet med det translucente vandmærke tager Betz udgangspunkt i skønheden i en dekoreret pengeseddel, i Tycho Brahes virke og i hørblomstens naturlige æstetik. Hun har hentet sin inspiration i vandet, vandmøllens kraft, hørplantens fibre, astronomien, filigranologien, sekstanten og Tycho Brahes stjerneobservationer, som i projektet smelter sammen og præges i papiret. Gennem papirets historiske betydning undersøges det som både taktilt, håndværksmæssigt og kulturelt fænomen.
Filigranologi – håndværket bag
“Håndværket bag vandmærket var så specialiseret og besværligt og filigranologien det, der direkte skabte papirets værdi”, forklarer Amanda Betz, der gennem hele sin proces har haft fokus på netop dét.
Papir-øseformene er grundlaget for produktionen af papirarket. Betz har udformet sine egne øseforme på Statens Værksteder og med disse fremstillet vandmærket papir i de gamle øsebøtter i Papirmuseet Silkeborg.
“Papir-øseformen er simpel, men alligevel kompleks. Det er grundlæggende en træramme med et isat net, således, at vandet kan sive fra pulpen og en yderramme, så pulpen får en outline. Dette frembringer et vådt papirark, der presses og tørres.“
Betz har således udført en serie rammer som et modulært system. Hendes primære fokus har været trærammen, da den bærer hele projektet. Den er rammen om værket så at sige.
Kilde: til:værks