Skip to content Skip to footer
Brief info

Danmark, 1978

Honey Biba Beckerlee er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi med ophold på Städelschule, Frankfurt am Main, DE, samt Goldsmiths College, University of London, UK (2008). I 2017-2022 modtog hun Novo Nordisk Fondens, Mads Øvlisen Ph.d.-stipendier i praksisbaseret forskning under Aarhus Universitet og Det Kongelige Danske Kunstakademi.

Beckerlee arbejder konceptuelt med en materialeundersøgende tilgang der søger at udfolde medier og materialers fortællinger. Hun har de seneste år arbejdet med digital teknologi i en nymateriel undersøgelse af, hvordan teknologier og naturen skaber hinanden og os i den antropocæne tidsalder.

Som en del af disse undersøgelser producerer hun kunstværker i kropslig skala, der taktilt bearbejder digitale råmaterialer og optegner komplekse sammenhænge imellem natur, kroppe og teknologier. Med skulpturelle installationer af vævede kabler og keramiske mosaikker af affald fra microchip industrien sætter Beckerlee fokus på, hvor grundstofkrævende den digitale tidsalder er.

Beckerlee har udstillet på Charlottenborg Kunsthal, Aarhus Kunsthal, Kunsthal Trondheim og Grimmuseum, Berlin. Hun har deltaget i Bikubenfondens talentprogram 2002, modtaget præmiering af Statens Kunstråd for sin soloudstilling “CU in Circuit” i 2020 og i 2022 blev hun tildelt Statens Kunstfondes 3-årige arbejdslegat.

Foto: Rita Blue Biza

Projekter af

Honey Biba Beckerlee har før været optaget af at kombinere videnskab og kunsthåndværk og “knyttet kaosteori” og “vævet kvantemekanik”. På dette ophold udvikler hun en serie vævninger kaldet ”time warp / warp time”. Warp har en dobbeltbetydning og kan både være trend på en vævning… Læs mere

Honey Biba Beckerlee er billedkunstner og har de seneste par år arbejdet med digital teknologi i en posthuman undersøgelse af, hvordan teknologien og naturen skaber hinanden og os i den antropocæne tidsalder.

Til en udstilling på Charlottenborg Kunsthal med titlen, “Digital Matters”, har Honey Biba Beckerlee arbejdet på Statens Værksteder med værket Swarming / Swimming. Et vævet værk, der sender en hilsen til de undersøiske internetkabler, der udgør den fysiske infrastruktur for den digitale tidsalders enorme informationssky.

Projektet inddrager lysets og tidens bøjning og tager udgangspunkt i kromatisk aberration. Det er et fotografisk fænomen, som normalt anses for at være en fejl. Det kan genkendes ved et oftest orange/violet skær i kontrastlinjerne i billedet.

Honey Biba Beckerlee skal på SVK producere værker til en soloudstilling i Århus Kunstbygning. Udstillingens titel er ‘Diplopia’ og undersøger menneskets levevilkår, som de udfordres i takt med økosystemets forandringer.