Skip to content Skip to footer
Næste ansøgningsfrist: 6. maj 2024 kl. 24:00

Biennalen for Kunsthåndværk og design 2011

Pernille Snedker Hansens marmorerede gulve kan ses på årets Biennale for Kunsthåndværk og Design (Museet på Koldinghus), hvor hun også var nomineret til årets biennalepris. Gulvene er udviklet på SVK tilbage i 2010.

Går turen til Kolding inden udgangen af oktober i år, så læg vejen forbi Museet på Koldinghus og se Biennalen for Kunsthåndværk og Design 2011. Statens Værksteder for Kunst er godt repræsenteret på udstillingen – i den forstand, at flere af de værker og designobjekter, som er udstillet, er blevet til under arbejdsophold på værkstederne.

På Koldinghus kan man bl.a. se dette års vinder af Biennale-prisen, væveren Anne Mette Larsens projekt More Asphalt to Ukraine. Et værk der består af både vævninger og en animeret film. Anne Mette Larsen har netop afsluttet et nyt ophold ved Statens Værksteders computervæv, hvor hun har arbejdet videre på projektet. More Asphalt to Ukraine bygger som helhed på en måneds cykeltur igennem Ukraine i maj 2009, hvor indtrykkene fra rejsen er blevet omsat til nye vævede tekstile udtryk.

> Læs mere om projektet

Marmorerede gulve
Et andet af de projekter, man kan opleve på biennalen, er designer Pernille Snedker Hansens marmorerede gulve, Marbelous Wood. Her er der eksperimentet med helt nye udtryk og udnyttelse af fyrretræ som materiale. Inspirationen har designeren fået fra traditionel bakkemarmorering indenfor bogbinderfaget – både den originale marmorering Suminagashi fra Japan og den vestlige bakkemarmorering.

Projektet er blevet til under et ophold på SVKs tekstilværksted, og var også nomineret til årets biennalepris. Fra oktober har Pernille Snedker Hansen fået tildelt et nyt ophold på Statens Værksteder, hvor hun skal videreudvikle de marmorerede gulve.

> Se billeder fra arbejdsprocessen

Poetiske planter

Designer Laura Barüel er repræsenteret med sit projekt Nordic Flora – Patterns of Praise, hvor formålet har været at udvikle et billedsprog og en mønsterpraksis, som tager afsæt i den nordiske flora/vegetation og de karakteristiske træk ved de nordiske landskaber. Værket, der består af dyne- og pudebetræk, er skabt ved hjælp af aftryk af planter og insekter, som Laura Barüel har indsamlet i norden.

Som designer arbejder Barüel i forlængelse af en nordisk landskabstradition, der bl.a. repræsenteres af kunstnere som Harald Solberg, Akseli Gallen-Kallea, Lars Hertervig og en designtradition og mønsterpraksis, som bl.a. svensk bosatte Josef Frank, danske Marie Gudme Leth og finske Maija Isola arbejder inden for. Tanken med ”det nordiske mønster” er – foruden det at skabe et kunstnerisk udtryk – at skabe en serie mønstre til tekstiler, tapeter og andre elementer til boligen.

 

Strikket lysgople
Strikdesigner Marianne Johnstad-Møller er også med på biennalen med et værk; Lysgople eller Jellyfish – en håndstrikket gople, der også er en lyskilde. Goplen er en ud af en hel række forskellige, som Johnstad-Møller udførte på SVK tilbage i 2009, hvor hun arbejdede frem mod en soloudstilling i Officinet i Bredgade.

Projektets overordnede temaer har Marianne Johnstad-Møller beskrevet således: ”Poesi. Sansninger. Lag på lag – på lag – på lag – på lag. Det, der træder frem af mørket eller ind i lyset. Transparens. Det der svagt anes, det der er gemt, og det der forbliver usynligt. Jeg vil arbejde med forskellige grader af gennemsigtighed og forskellige måder at danne lag på, for at lege med hvilke skulpturelle udtryk, der kan skabes form – og stemningsmæssigt.”

> Læs mere om projektet og se billeder fra værkstedet og fra udstillingen i Officinet

 

Digital vævning

Også væver Grethe Sørensens udstillede tekstilstof Millions of Colours har sin oprindelse på Statens Værksteder. Tilbage i 2007 arbejdede hun med at udvikle den særlige teknik, hvor hun med digital trådstyring udnytter muligheden for at omsætte farvenuancer til en kombination af pixels i 8 grundfarver. Konstruktionen ender op i et dobbeltvævet stof med komplementærfarver på de to sider, vævet med 6 farver. I de efterfølgende år har hun arbejdet videre med konstruktionen, og i 2010 fik den sin endelige form med fire garnfarver.

> Læs mere om projektet

—-

Biennalen for Kunsthåndværk og Design 2011 kan ses frem til d. 30. oktober. > Læs mere på Biennalens hjemmeside