
Omdrejningspunktet for Bjarke Ballisagers arbejde på Statens Værksteder er en serie modulære skulpturelle møbler. Igennem et ophold på træværkstedet har han arbejdet på at udvikle og undersøge værker, der udfordrer den konventionelle opfattelse af møbler.

Tre tøndestole, skabt på Statens Værksteder for Kunst, fungerer som en inkarnation af Maria Bruuns etos og proces - skabt i den konstante vekselvirkning mellem kunstnerisk objekt og funktionelt møbel. Håndlavede og konstrueret af markant forskellige materialer - hvidmalet massivt træ, masurbirk og anodiseret aluminium - de tre stole er beslægtede i deres typologi, men fremstår som tre radikalt forskellige eksperimenter i materiale, håndværk og udtryk.

På Statens Værksteder for Kunst har kunstner og iscenesætter, Nønne Mai Svalholm, og kostumedesigner, Sophie Bellin-Hansen, arbejdet sammen på at skabe 7 skulpturer, formgivet som 7 faner. Svalholm og Bellin-Hansen har i tekstilværkstedet indfarvet de 7 faneduge med kun et enkelt farvepigment via komplicerede og tidskrævende indfarvningsprocesser.

Mette Bak-Andersen har arbejdet på Statens Værksteder med projektet, Nordic Materials - Herritage, der skal føre til udgivelse og udstilling i sommeren 2026.

Gobelinvæver, Kari Guddal, har i tekstilværkstedet indfarvet store mængder garn i sin egen farveholdning. Således indfarver hun selv alle de garner, hun anvender til sin vævning.

Himstregimser og dippedutter er en sanseudstilling i Rundetaarns bibliotekssal for børn i alderen 2-10 år og deres voksne. Skabt af tekstilkunstneren Lærke Barfod på Statens Værksteder for Kunst.

Med afsæt i et tidligere ophold på Statens Værksteder med keramiker Signe Fensholt, har møbeldesigner Anne Brandhøj arbejdet videre med sammenstillinger af træ og porcelæn. Det overordnede tema kredser om centrifugalkraft og forskellige tørrings- og brændingsmetoder.

Møbelsnedker Alberte Svendsen udfolder i træværkstedet et glemt snedkerhåndværk, hvor hun anvender indfarvede strå både til overflade og udsmykning. Hun skal udstille i Officinet under programmet "Nye talenter" i foråret 2024.

Louise Sass har på det lange trykkebord i tekstilværkstedet arbejdet på nye unika tekstiltryk til projektet Palads Palet. Farveskala-kompositioner i afgrænsede paletter og forundersøgelser til stoftryk med enkle gittermønstre er udført med ramme og overtryksteknik. I flere mønstertryk er direkte tryk kombineret med reaktive farver og historiske trykteknikker som hvidætse og mekanisk reservetryk.