
Himstregimser og dippedutter er en sanseudstilling i Rundetaarns bibliotekssal for børn i alderen 2-10 år og deres voksne. Skabt af tekstilkunstneren Lærke Barfod på Statens Værksteder for Kunst.

Med afsæt i et tidligere ophold på Statens Værksteder med keramiker Signe Fensholt, har møbeldesigner Anne Brandhøj arbejdet videre med sammenstillinger af træ og porcelæn. Det overordnede tema kredser om centrifugalkraft og forskellige tørrings- og brændingsmetoder.

Møbelsnedker Alberte Svendsen udfolder i træværkstedet et glemt snedkerhåndværk, hvor hun anvender indfarvede strå både til overflade og udsmykning. Hun skal udstille i Officinet under programmet "Nye talenter" i foråret 2024.

Louise Sass har på det lange trykkebord i tekstilværkstedet arbejdet på nye unika tekstiltryk til projektet Palads Palet. Farveskala-kompositioner i afgrænsede paletter og forundersøgelser til stoftryk med enkle gittermønstre er udført med ramme og overtryksteknik. I flere mønstertryk er direkte tryk kombineret med reaktive farver og historiske trykteknikker som hvidætse og mekanisk reservetryk.

Mia Lisa Spon and Nadine Burkhardt have worked together in the studio at level 5 to develop a piece for the exhibition, Mindcraft 2023.

På træværkstedet har Niels Hvass udført en 3 meter lang udendørs bænk i en spinkel asketræskonstruktion. Bænken kan foldes og længden begrænses for at imødekomme forskellige behov og håndteringsforhold.

Med projektet, ”Den farvede prik”, undersøger Munk & Loua, hvordan simpel geometri, herunder prikken, kan danne et grundlag for deres mønsterunivers. Igennem skala, farver og overtryk udforsker de, hvordan prikken kan nuanceres inden for rammetryk.

Taffel for Perlemor er et 30 meter langt bord udviklet og produceret på Statens Værksteder for Kunst. Taffel for Perlemor skal indgå i årets Wadden Tide - en udendørs udstilling på stranden ved Blåvandshuk.

På Statens Værksteder for Kunst har Lærke Ryom udarbejdet møbelkollektionen, Blå, til gruppeudstillingen Wet Work på Fabrikken for Kunst og Design. Her dykker nyuddannede kunstnere og designere ned i Fabrikkens og Sundholms historie.

Crafted Contrasts undersøger, hvordan vi kan kombinere videnskab og teknologi og inkorporere dem i kunstnere og designeres håndværkspraksis. Design og håndværk er ikke kun skabelsen af formen af nye genstande, men også tankestrømme, der skaber indhold og nye erkendelser. Derfor er det vigtigt at bevare den store viden, der ligger gemt i de gamle håndværk, så den ikke går tabt, men samtidig også udfordre den, så vi bevæger os fremad.