Om design talk med møbelsnedker, Rasmus Fenhann, 26. august 2015.
Møbelsnedker, Rasmus Fenhann, har gennem hele sit professionelle virke forsøgt at afklare essensen i det gode håndværk. Det har resulteret i en rejse både i tidsmæssig og geografisk forstand.
Af Rebekka Lewin
1. sept. 2015
Rasmus har altid interesseret sig for traditionen – sit eget snedker DNA, som han kalder det. “Jeg plejer at sige, at jeg er født en generation for sent” siger han i sin gennemgang af de gamle mestre, som var med til at sætte standarden for dansk møbelsnedkeri nationalt såvel som internationalt op gennem 40’erne og 50’erne. Han refererer her til snedkermestre som Jacob Kjær, Johannes Hansen, Ole Wancher, Gunnar Iversen, Kaj Gottlob, Niels Vodder, Peder Moos m.fl.
Rasmus har rejst en del i Japan, hvor han har mødt håndværkere, der er lige så kompromisløse som de store danske snedkermestre. Japanerne er, ifølge Rasmus, på den gode måde en generation bagefter i udvikling i forhold til Danmark, og han er stærkt inspireret af deres detaljearbejde og faglighed.
Med afsæt i den japanske håndværkstradition har Rasmus bl.a. udviklet en serie geometribaserede væg- og loftlamper – en stil han kalder Japanometry.
Rasmus har bl.a. udstillet sine møbler på Snedkernes Efterårsudstilling, Trapholt Kunstmuseum og Thorvaldsens Museum. I 2010 indledte han et samarbejde med Galerie Maria Wettergren i Paris, som har gjort en stor indsats for at vise Rasmus’ møbeldesign på messer i Paris, London, Basel, Miami og New York. Han er hermed blevet internationalt kendt som “ham med det geometriske design”.
Rasmus Fenhann i lære hos Kobayashi San, Japan
Rasmus Fenhann i træværkstedet på Statens Værksteder for Kunst, 2015
Rasmus Fenhann på Statens Værksteder for Kunst, 2015