Værkserien ‘When she’s smiling, she’s working’ er en undersøgelse af smilet som kommerciel strategi og internaliseret kontrol. Den består af 4 fotografiske serigrafier trykt på genbrugsspejle.
Motiverne er high-res, close-up Shutterstock billeder af smilende, hvide, unge kvinder i størrelsen 120 x 80 cm. Det stærkt retoucherede stockphoto-motiv spejler et ‘ideal’ i gråzonen mellem fiktion og virkelighed.
Projektet tager udgangspunkt i min egen oplevelse af at performe en bestemt form for ‘femininitet’ for at tjene penge. I et outsourced kundeservice-callcenter for Saxo fx, hvor man smiler mekanisk, fordi ‘stemmen skal smile til kunderne’. Siri og Alexa er designet til at simulere samme smilende stemme. Er det muligt at identificere overgangen mellem ‘autentisk’ og simuleret i os selv?
Under mit ophold på Statens Værksteder har jeg arbejdet med at fremkalde Shutterstock-smilets subversive potentiale ved at forstørre og croppe det. Overkæben og underkæben: dialektikken mellem det åbne og det lukkede, det underdanige og det aggressive. Med spejlfladen som baggrund ændrer billedet konstant karakter afhængigt af lysindfald og omgivelser.
Jeg har eksperimenteret en del med farverne; deres tekstur, nuancer og rækkefølge, fordi de opfører sig helt anderledes på en spejlflade end på papir. Går man helt tæt på, kan man se hudens porer og de bittesmå retoucherede hår omkring munden. Tændernes hvidhed i centrum af billedet mangler og bærer konnotationer til grills, et 4500 år gammelt symbol på status og magt. Make your ice bite-sized.