Inspireret af absurd teater og 1900-tallets litografiske teknikker har Cecilie Egerod skabt plakater til to fiktive teaterstykker.
Cecilie har taget sin grafikeruddannelse i England, hvor traditionen er lidt mere striks end den danske. For eksempel er der en mere eller mindre uudsagt regel om, at man ikke får beskidte fingre, når man trykker. Da Cecilie i foråret 2017 var på et litografikursus med Jan Andersen og Bjarne Werner Sørensen på Statens Værksteder for Kunst, var det derfor den friere tilgang til stenen, der inspirerede Cecilie til at påbegynde sit nuværende projekt.
Projektet er baseret på idéen om plakaten som flygtig informationskilde, men samtidig som et kunstværk i sig selv. Cecilie har trykt to reklameplakater til to forskellige fiktive stykker inspireret af absurd teater.
Fra sort/hvid til farver
Begge plakater er holdt i sort/hvid og trykt både på newsprint og litografisk papir. Motiverne er tegnet med litografisk tusch med terpentin på en neutral sten, for at opnå et tungt grafisk udtryk. De finere streger et tegnet med litografisk blyant.
Især trykket på det tynde, billige, halvtransparente newsprint, understreger Cecilies ambition om at associere til gamle reklamer og plakater, de flygtige informationskilder og den teknik og æstetik, der knytter sig til farvelitografiets fødsels i 1900-tallet.
Cecilie vil sidenhen arbejde videre med motiverne på de to plakater, hun har udarbejdet på SVK. På eget værksted vil hun udvikle nye motiver både i sort/hvid og farve
Slutresultatet bliver en serie af flerfarvede tryk i stort format, der kan udstilles på forskelligartet vis: På plakatsøjler, indrammet i teaterfoyer eller limet på vægge, hvorved plakatens dobbelthed udnyttes og understreges.