Titlen på Anders Rindoms projekt ”The Suitors” er en direkte reference til sidste kapitel i Odysseen. Med inspiration fra det græske epos har han produceret en skulptur i ekstraordinære dimensioner til den århusianske skulpturbiennale Sculpture by the Sea.
Jun. 2015
Billedkunstner Anders Rindom har gennem to måneder arbejdet i atelieret på plan 5 på et værk, som han af Sculpture by the Sea er blevet inviteret til at udstille, når biennalen åbner fredag d. 5. juni 2015.
For et år tilbage, da Anders modtog invitationen, drog han til Aarhus og tilbragte en morgen på at spadsere langs kysten for at udvælge et område på Tangkrogen, hvor skulpturen skal indtage sin plads. Han har efterfølgende arbejdet på at fremstille en organisk skulptur i overensstemmelse med disse omgivelser.
Det har resulteret i en omfangsrig, fristående skulptur, draperet i et bomuldsklæde. Samtlige af skulpturens elementer er fremstillet på SVK, mens sammensætning og opstilling finder sted i Aarhus.
Skulpturens udformning og æstetiske udtryk er inspireret af den oldgamle fortælling om Odysseus, der vender hjem fra krigen i Troja og finder sin kone omringet af bejlere. Selve konstellationen af træ skal imitere de mange bejlere, der nærmer sig Odysseus’ hustru, hvis lyse kjole er svøbt om trækonstruktionen, og dermed om bejlerne.
Fremstillingen af det 6×6 meter bomuldsstof, der skal drapere skulpturen, har været en udfordrende arbejdsproces for Anders, der har afprøvet flere forskellige fremgangsmåder og materialer til at producere et vejrbestandigt klæde, der både kan fæstnes til skulpturen og udtrykke den rette lethed. Efter flere forskellige forsøg og sammensætninger med bl.a. bomuld og polyester, er Anders endt med en kombination af 18 mm rå bomuld fastsat mellem to bomuldsark og derefter behandlet med vandfast PBA cement, en overfladebehandling der i England anvendes til at gøre brusekabiner vandtætte. Stoffet er fremstillet i tre store baner, der i Aarhus bliver limet sammen. Inden i den rå bomuld har Anders indsat små stykker MDF, således at stoffet kan skrues fast på skulpturen. Sideløbende med fremstilling af stoffet, har han arbejdet på at udvikle forskellige farveskalaer til indfarvning af klædet, og er i sidste ende nået frem til en kombination af violet, gul, grøn og jordfarve. Hans intention er at bruge lyse pasteller til at imitere en kvindes kjole og naturtro farver til at skabe et samspil med skulpturens omgivelser.
Det endelige værk består af en komposition i 3 dele: Odysseus, hans hustru Penelope og bejlerne (the suitors). Odysseus står som en iagttagende figur, konstrueret af et 4,50 meter højt træ, der er vendt på hovedet og vedhæftet dele af krydsfiner. Overfor ham befinder bejlerne sig, som en skulpturel konstruktion, ligeledes fremstillet i krydsfiner, der tilsammen fastholder seks ringe. Ringene, der er udført i forskellige størrelser, er sammensat med den største ring forrest, og bliver derefter gradvist mindre langs skulpturens længde, næsten som en vandret kegleform. Trækonstruktionen er draperet med et malet bomuldsklæde, der imiterer Penelopes lyse kjole. Skulpturen er 6 meter lang, 4,50 meter bred og 1,80 meter høj. Rundt om står yderligere seks træer i 6 meters højde med stof kilet ind imellem sig.